Australien

Lørdag d. 7. april:

Har lige regnet ud at i New Zealand havde vi kørt i alt 5.053 km


Torsdag den 9. februar: 


Så er vi i Melbourne og har haft 7 fantastiske uger i Australien, som er skrevet på denne her blog.

Vi har haft bilen i 5 ud af de sidste 7 uger, og har kørt i alt på 4.403 km fra Sydney til Cairns, inkl. køreturen mod Blue Mountains, da det ikke lå på østkysten, samt en tur mod Nimbin. Vi har haft 5 dejlige uger med bilen, og den har kun givet os den frihed, vi har brug for. Det er dejligt nemt at køre rundt i Australien, og det tog os naturligvis et par dage før vi rigtigt kunne vænne os til at køre på den venstre side. Her i Australien er det ligeledes nemt at finde rundt, og de er rigtig gode til at sætte skilte op og overraskende nok er der rigtig mange rundkørsler og ikke så mange trafiklys / krydser.

Det bliver spændende og se, hvor meget vi kommer til at køre i New Zealand og om trafikken er det samme derover.

Den præcise kilomester i måling:

Fra Sydney til Port Stephens: 459 km
Fra Port Stephens til Coffs Harbour: 449 km
Fra Coffs Harbour til Surfers Paradise: 547 km
Fra Surfers Paradise til Airlie Beach: 1754 km
Fra Airlie Beach til Cairns: 1194 km

I starten af turen med bilen kørte vi ikke så meget, og nød t tage det med roligt og gøre hvad vi ville og kunne sove i en by i et døgn eller blive der i 3 dage, men efter da vi har været i Hervey Bay (Fraser Island), skulle vi køre meget for at nå Cairns og nordpå, men det gjorde ikke så meget da der ikke var så meget vi ville se mellem Hervey Bay og Cairns.






Onsdag den 21. december:

Nedtælling: OM 6 timer sidder vi i flyveren på vej til Down Under.

Vi er omsider blevet færdige med at pakke vores rygsække. de blev fylde som jeg havde forventet, men det er helt i orden da jeg alligevel vil smide nogle af tingene ud når vi er dernede. Har taget noget gammelt tøj, som skal bruges for sidste gang.
Vi tror at vi har pakket det hele ned, men hvis vi opdager at vi har glemt noget, så er der ikke noget at gøre ved, og bare købe noget dernede.

Vi har alle papirerne klar - og gjort klar med vores økonomi. Lige siden vi begyndte at spare op til Australien for et år siden, har vi indtil nu brugt 91.661 kr. Det er helt sindssygt, og vi er IKKE engang rejst ..(endnu!). Vi er spændte på det endelige budget, når vi er hjemme igen ti marts.

Lige nu har vi 17.760 kr. på rejsekontoen, til at starte turen på og det er vi meget tilfredse med. Vores løn kommer jo løbende når vi er dernede.

Vi er voldsomme spændte på turen og har svært ved at fatte at det FAKTISK er om to døgn, at vi befinder os i Sydney, som er vores første destination.

Tirsdag den 20. december:

Nedtælling: 2 dage

Det er svært at forstå, at det er om 2 dage, vi tager afsted. Lige nu skal vi ordne de sidste ting og have styr på om vi har alt med. Regner med at vi går i gang med at pakke i morgen, for det er ligesom svært at pakke nu. Det er altid på sidstedagen, jeg pakker, så det gør jeg bare i morgen også. Det vigtigste for mig er at have styr på alle papirerne og bekræftelse på forskellige ture og fly, og det får vi set på i løbet af i aften.

Fredag den 16. december:

Nedtællingen: 6 dage!

Vi har i dag betalt for tre forskellige ture, som tidligere er blevet booket af STA Travel, samt reserveret et værelse på et ungdomshostel i Cairns fra 27. - 30. januar. Så har vi et sted at være når vi kommer til Sydney (startsbyen), og Cairns (slutsbyen) når vi har bilen. Mellem Cairns // Darwin // Alice Springs // Melbourne bliver det bare med kollektiv transport.

Derudover så tror jeg, at vi har alt på plads - dog skal der have styr på småting og diverse papirer også, men det gør vi løbende de næste par dage. De sidste dage inden afrejsen skal vi pakke og gøre lejligheden ryddelig og pænt, for vi gider ikke at komme hjem til en rodet lejlighed.
Forsikringen er også heldigvis kommet på plads. Det ville være total uheldigt, hvis ikke den kom igennem denne gang, Mette fik afslag fra noge rejseforsikringer. Men nu tænker vi positivt med denne forsikring og ikke håbe at der sker noget under vores rejse.


Tirsdag den 13. december:

Nedtællingen: 9 dage!

Vi har ikke hørt fra STA Travel endnu om turene pga. sygdom, men der er blevet aftalt at vi skal ringe dertil og høre ad på torsdag. Håber vi kan få det på plads på fredag.

Rejseforsikringen skulle gerne være på plads nu, men vi får først bekræftelse på det i morgen. Det har været lidt bøvl at få forsikringen godkendt pga. Mettes nyresygdom, hvilket Mette har været ked af, men det skulle gerne være helt ok nu. (det håber vi!).


Lørdag den 10. december:

Nu varer det 12 dage tilbage til vi skal rejse. Vildt.

Jeg har lige gennemset alle flybilletterne og papirer og aftaler, og alt ser godt ud. Vi mangler bare at få bekræftet et par tureaftaler og få dem betalt, og det regner vi med at få gjort inden vores afrejse. Vi er begyndt at spekulere meget på, hvad vi skal have med på turen og om vi snart skal begynde at pakke, det er ikke altid nemt at bare pakke. Det drejer sig om at være realitisk og kun tage de ting, man bruger. Jeg er sikker på, at vi kommer til at pakke taskerne popfylde alligevel, selv om det altid er bedst at have plads i taskerne inden afrejsen.


Fredag den 2. december:

I dag har vi været ved STA Travel og haft en snak med en af deres ansatte. Vi fik en sådan general snak om hvad vi ikke behøver at tage med eller tage med, og nu har vi sådan styr på det - forhåbentligt! Jeg tror gerne at vi pakker vores rygsække, sådan popfylde, at vi ender med at have for meget med. For det er typisk mig.

Vi fik også talt om tre forskellige ture, som de nu er ved at undersøge for os og vende tilbage til os. Ture til Fraser Island og Whitsunday beach.

Torsdag den 1. december:

I dag er det præcist tre uger til, vi skal med flyveren til Down Under.


Tirsdag den 29. november:

I dag har jeg og Mette været henne i banken for at aflevere mønter / lidt sedler, som vi havde samlet gennem vores Cola-opsparingsflaske. Beløbet viste sig at være hele 6510 kr., som vi helt er tilfredse med. Pengene er sat ind i budgetkontoen, da vi jo forsat har udgifter, når vi er væk i tre måneder, de går blandt andet til husleje, mobil og faste regninger. Det kan man ikke gå uden om, men sådan er det jo. Jeg får heller ikke løn fra mit arbejde i to ud af de tre måneder, vi er væk.

På fredag har vi et møde med STA Travel, da vi har fundet nogle steder på nettet men forsat usikre om de er værd at besøge eller om selskabet evt. har et bedre tilbud, og bare snakke om vores ruter.

Vi har fået vores GPS opdateret med kort over Australien og New Zealand, så alt det med kørsel er afklaret. (leje af bil, GPS og steder vi skal køre forbi).

Torsdag den 17. november:

Nu varer der KUN 35 dage til vi skal afsted, det er altså ikke til at fatte. Vi er begyndt på at lave en fleksibel tidsplan / rute for Australiensturen. Vi vil også have spontanitet i turen, så det hele ikke er skemalagt. Men da der er nogle ture, vi gerne vil være med på og de er meget populære, at de skal bestilles i god tid hjemmefra, og det betyder at vi skal bestille turene med datoerne, hvorfor vi har været nødt til at lave en cirka tidsplan. I morgen regner jeg med at vi bestiller de sidste ture i Australien, derefter kan vi gå i gang med planlægningen af New Zealand. Det bliver dog ikke det store ligesom Australien, da vi er i landet i 7 uger, og "kun" 4½ uger i New Zealand.

Der er egentlig ikke så meget, vi skal forberede os lige nu, vi har de allevigtigste udstyr og fået ordnet de vigtige papirer og så videre, men alligevel føles det som om at vi mangler en del, men det er mere mange småting, og vi skal også gennemse vores garderobe for at se om der er noget tøj, vi vil af, så er det bare at tage dem med til på turen og så smide dem ud, i stedet for at købe flere tøj til at bruge på turen.

Tirsdag den 25. oktober:

Så har vi købt en GPS til lejede biler, vi skal bare tilføje nogle opdaterede kort til Australien og New Zealand til GPSén.
Vi har fået læst lidt om New Zealand og har nogenlunde styr på vores rute der, vi har en måned, hvilket svarer til at vi vil nå at se meget samt opleve noget. Vi overvejer at tilmelde os til et par endags vandreture, da naturen skulle være fantastisk der.

Vi er også ved at booke nogle oplevelser, b.la. riverrafting i Cairns, luftballon i Christschurch, endags tur til Philllips Island fra Melbourne og lave aftaler med to døve instutter om nogle eventuelle besøg.

Lige nu vil vi bare have at det bliver 22. december, så vi kan påbegynde vores længe planlagte tur, det er ved at blive sindssygt.

Fredag den 7. oktober:

Vi har ikke rigtig været aktive i forbindelsen med forberedelsen siden vi lejede bilen til Australien, men det har vi lavet om i dag. Vi har i dag besøgt STA Travel, hvor vi fik lavet vores visum til Australien. Det er en elektronisk visum, som først gælder, når vi tjekker ind i Australien den 22. december og visumet er gældende for tre måneder.
Mens vi var der, snakkede vi om forskellige ting og vi fik spurgt om billeje + campere i New Zealand, og før vi kunne forstå det, havde vi booket og betalt for en rigtig smart grøn camper til New Zealand fra 20. februar til 20. marts 2012. Vores camper er en jucy.



denne Jucy-camper kan vi bruge til alt. I camperen inkludres der senge, som vi kan lave fra sæder, udendørs stole, komfurer til at lave mad + alt udstyr til madlavning, dvdmaskine. Vi glæder os til at nyde New Zealand med camperen og grunden til vi vælger dette, er at når vi ankommer til New Zealand, er det på vej til efterår og især på sydøen vil det blive køligt om aftenen, så ér det bedre med at bo i en camper, i stedet for telt. Vi sover jo i telt for det meste i Australien.
Vi fik også en gave fra STA TRAVEL - en Lonely Planet rejsebog om New Zealand, så det var en rigtig dejlig overraskelse, så det er bestemt ikke en sidste gang, vi bruger dem.

Efter besøget, var vi i borgerservice for at lave internationalt kørekort, og vi betalte kun for 50 kr. for os begge. Dejligt at få flere streger af på vores ´to do´- liste.


Tirsdag den 6. september:

Nu har vi endelig fået lejet en bil i Australien. Vi venter lige med at leje en bil i New Zealand når vi har studeret mere om New Zealand.
Vi skal hente vores lejede bil den 27. december i Sydney og har bilen helt frem til 30. januar 2012, og den skal afleveres i Cairns Lufthavn, når vi skal videre til Darwin.

Vores bil bliver en Toyota Corella, og naturligvis med automastisk gear! Det bliver spændende at køre i venstre sider, så vi bruger nok den første tid at vænne os til venstre sider.

Søndag den 28. august:

Det er ikke sket noget nyt siden sidst. Vi har dog kigget på bil udlejning, og tror at vi lejer bil hos Mr. Jet, da det er stedet som giver de mest billige priser på biludlejning, og det var også her, vi lejede vores bil i vores tur til USA i 2008, og vi har været kun tilfredse. Vi skal dog undersøge, om det vil blive billigere hvis vi lejer to perioder samtidigt - dvs. vi lejer bilen i Australien fra 27. december 2011 til 30. januar 2012, og i New Zealand fra 20. februar til 19. marts 2012. Hvis det bliver billigere, så lejer vi bil for begge "destinationer".

Vi har også undersøgt, om det også ville være bedre at have vores egen GPS med til Australien / New Zealand, og det ser ud til at være sådan, så vi skal til at købe en GPS, med opdatererede kort over Australien og New Zealand, da det ikke er at købe i butikkerne, træls. Indtil videre, så skulle tomtom det allerbedste bud på en god GPS.

Nu ved alle fra mit arbejde, at jeg skal afsted og de spørger og spørger. Jeg har det sådan, at jeg VIL afsted nu, her og nu. Jeg har svært at forstå, at jeg skal vente endnu 4 måneder.

Og vores udgifter til turen indtil videre er: 49.000 kr. Det er vildt! Det er jo meget, især hvis man ikke endnu er i Australien og ikke kan mærke at pengene er brugt. Det føles som om at pengene er givet væk. De 49.000 kr. er brugt til ALLE flybilletter, nogle enkelte overnatninger, 9 dages tur fra Darwin til Alice Springs samt nogle praktiske ting. Og vi skal bruge endnu flere penge, suk.


Søndag den 14. august:

Så har vi booket et værelse i Sydney. Det bliver denne her, vi skal bo på. Det bliver et meget enkelt hotel, med et sikkert kedeligt værelse, men det vigtigste er at vi har et sted at bo når vi lander i Sydney den 23. december. Vi har kigget lidt rundt på nettet efter et fint værelse, men så koster det kassen. Vi giver 1600 kr. for denne her, som vi har bestilt for 4 nætter og det er ok for os. Dyrere vil vi ikke give for, og vi kan skam godt bo på et hostel i stedet, men så sparer vi måske kun 100 - 200 kr. samt så er det svært at få senge den 26. december (enten har de lukket eller også er alle hostel overbooket denne dag). Men nu har vi altså booket et værelse 4 nætter, og så kan vi tage en rolig start i Australien. Jeg tror personligt, at 4 dage i Sydney vil være nok, men da vi er der i julen, ved jeg ikke helt hvad der skal ske, ud over at se de obligatoriske seværdigheder.
Vi er begyndt at kigge på, hvad Sydney har at byde på den 24. og 25. december. Her skal vi jo ikke fejre jul i Danmark, så mon ikke det bare bliver nogle afslapningsdage for os, hvor vi går ud og spiser noget godt.


Fredag den 5. august:


Så fik vi set på Fiji. Vi havde i juli bestilt flybilletter, men da øen ikke er så stor og jeg er ikke helt klar over hvordan det er med turister og om det tit er overbooket på Fiji-øerne, så har vi for en sikkerheds skyld fået bestilt værelser i de dage, vi er der. Vi skal bo på Viti Levu - øen, fra den 15. februar, tidligt om morgenen til den 20. februar. ca. 5½ dage.
Da vi allerede er på øen den 15. februar kl. 05.40, starter vi med at komme til øens hovedstad, som hedder Suva og har bestilt værelse til to nætter. Her skal vi sikkert bare nyde lidt af øens natur da det er syd på øen, og der skulle være et vandfald i nærheden af hvor vi skal bo. Bagefter tager vi videre til Pacific Harbour, som ikke ligger så langt fra Suva. Her skal vi bare være én nat og nyde stranden og overvære de mange vandaktiviteter, som området har at byde på. Vi skal bo på dette beach report. De sidste to nætter er vi i Nadi, en mindre by og der hvor vi skal tage med fly til New Zealand. I nærheden af Nadi, kan man også besøge en landsby ved navn Latouka, som ligger lidt væk nordpå. I Nadi skal vi bo på denne her lodge. Vi skal nok ikke planlægge mere af, hvad der skal ske i Fiji før vi er der. Det bliver mest en afslapningsferie, en slags mellemlanding mellem vores to store ture i Australien og New Zealand.



Onsdag den 3. august:

Vores opsparing er nu på ca. 26.000 kr. Så er der jo rigeligt til, vi kan leje bil og diverse ting inden vi skal dernede. Vi har betalt de mest dyre ting. Flybilletterne var det meste dyre af alle.
Vi har 4 måneder endnu til at spare op, og vi har regnet ud, at hvis alt går som det skal være, så kan vi måske nå at spare yderligere 21.000 kr. når vi er i december.


Søndag den 31. juli:

I dag har vi brugt lidt tid på at søge om Fiji. Vi skal bo på øen Viti Levu - øen. Fiji har jo mange øer, og vi kan umuligt besøge dem alle, så det blev kun en. Vi har ca. 6 dage til øen, så vi regner med at bruge det meste af tiden på at slappe af og være på stranden. Det skal også være plads til lidt sightseeing. Vi skal sikkert se hovedstaden Suva og besøge nogle landsbyer på øen. Vi har set på tre forskellige bosteder som er ok i pris. Vi regner med at booke bostederne i løbet af den næste tid, når vi får planlagt mere hvad der skal ske på øen.

Derudover, så har vi også fået set på og læst mere om Australia Zoo, river rafting, luftballon, besøge der hvor Ringenes Herre - filmene blev filmet, regneskoven i Queensland, m.m. Det hele ser bare så spændende ud, og desværre koster det en del. Så er det bare at spare, eller vælge andre ting fra. Vi har jo bla. valgt at leje en almindelig bil i Australien, i stedet for den spaceship, som vi i første omgang havde villet gøre.
En billeje på ca. 35 dage vil komme til at koste 8000 kr. eller deromkring. Derudover, så kommer der forsikring og leje af GPS. I alt kommer det nok til at være omkring 10.000 - 11.000 kr i Australien, så det er faktisk meget at spare, i forhold til hvis vi tager spaceshipén, som koster 23.000 kr. bare at leje. Jeg vil ikke tænke på hvad de tager i leje af GPS + forsikring.


Torsdag den 28. juli:

Så fik vi reserveret senge på hostel i Darwin en nat, inden vi skal på 9 dages tur, samt en nat i Alice Springs, inden vi flyver videre til Melbourne. Her har vi også resvereret et værelse i 5 nætter.

Hvad vi skal nå i løbet af august:

* søge om visum (da det er på engelsk og med en million spørgsmål om alt muligt, skal man virkelig afsætte TID til det)
* bestille flere overnatninger
* læse om New Zealand og begynde lidt at planlægge der
* Søge om biludleje

Vi har indtil nu villet leje en spareship, men den er meget dyr at leje i Australien. Vi skal leje en bil omkring 35 dage, og så vil det koste os ca. 22.000 kr. for en spareship, hvor en almindelig lejebil vil koste os 8.000 kr. Vi hælder nu til den almindelige billeje, og så måske leje en spareship i New Zealand i stedet, da det kun koster det halve der.


Lørdag den 16. juli:

har vi købt den sidste flybillet, og dermed er vi færdige med at købe flybilletterne, og vores rejserute er så på plads. Vi har brugt 29.525 kr. på kun flybilletterne. Pr. person giver det 14.762,5 kr. Vi er tilfredse med prisen, og kan nu glæde os at fokusere på andre ting, og forsat spare på penge. Vi har brug for alle penge, som vi kan få og tjene frem til vores tur, og lige nu kan det måske se lidt fortabt ud, da pengene nok sandsynligvis ikke vil være nok, når vi kommer til december men vi VIL gennemføre rejsen, så det bliver meget småt med pengene inden og efter afrejsen. Resten finder vi ud af, det skal nok løse sig.


Mandag den 11. juli

En hel måned er gået siden sidst - og vi fik omsider vores mastercard, og det har kostet os en del tid og det satte også en del spekutationer hos os i mellemtiden, da mastercard ikke virkede som det skulle, så vi måtte bruge tid på at snakke med banken om hvad det evt. var galt med kortet. Men nu skulle det gerne virke, og vi har i mellemtiden også fået købt tre yderligere flybilletter.

Nu lyder vores rute sådan:

* Fra Danmark den 22. december --> Sydney, Australien
Vi har ikke endnu besluttet os hvor mange dage vi tilbringer i Sydney, men vi skal leje en bil og har ca. 5 uger til at komme op ad den østlige kyst i Australien, til Cairns.
* Fra Cairns den 30. januar --> Darwin
Der har vi bestilt en 9-dages pakketur inkl. guide, overnatninger, mad, entre til diverse naturparker, m.m. Denne tur går fra Darwin til Alice Springs.
* Fra Alice Springs den 9. februar --> Melbourne
Vi har her også 5 dage, hvor det ikke er endnu blevet planlagt, hvad der skal laves.
* Fra Melbourne den 14. februar --> Nadi, Fiji
Her skal vi have 5½ dages hvile og afslapning i Fiji, hvor vi heller ikke har planlagt noget endnu
* Fra Fiji den 20. februar --> Auckland, New Zealand
Her starter vores tur i New Zealand, og det skal vi være frem til 19 eller 20. marts, hvor vi så skal hjem til Danmark igen. Vi har ikke planlagt turen i New Zealand endnu, men det skal vi i løbet af de næste par måneder. Vi mangler pt. at bestille en flybillet fra en by i sydøen til Sydney.

Indtil videre har vores flybilletter kostet os 12.883 kr. pr. person, og det er jeg tilfreds med. Satsede selv på at det skulle blive omkring 15.000 kr. pr. person, og nu håber jeg at den sidste billet er billig, at det BLIVER under 15.000 kr. Vi skal jo bruge penge på alt andet. Når den sidste flybillet er købt, er planerne at vi skal have bestilt visum til indrejse i Australien, undersøge nærmere om billeje, bestille international kørekort, evt. vaccineres, og mange mindre forberedelser, som at reservere nogle enkelte overnatninger og at have styr på nogle praktiske ting. Den største udfordring for os, er nok at skulle skrabe flere penge og gerne penge nok til hele turen.

Men vi er positive og glæder os rigtig meget. Vi kan mærke, at turen nærmerer sig. Det er nu kun 5½ måneder til, vi skal afsted.

Mandag den 13. juni:

Vi har indset, at det bliver nødvendigt med et mastercard også i Australien, så vi vil snakke med vores bank i morgen og bestille et mastercard.
I går og i dag har vi oplevet forhindringer i at bestille turpakke eller flybilletter bare fordi vi ikke har mastercard, så vi kan ikke komme videre. Nu må vi have et mastercard hjemme, før vi kan komme videre med at købe diverse mindre flybilletter og nogle enkelte overnatninger samt ture.

Vi fik også købt en flybillet fra Cairns til Darwin i går, så nu har vi to flybilletter hjemme, og der mangles forsat 3 - 4 stk. billetter endnu.

Søndag den 12. juni:

Så har vi taget det første skridt - vi købte vores allerførste flybilletter til Australien (Fra København til Sydney). Ja, vi ændrede ganske nok vores rute, og det sker sikkert igen, igen og igen. Vi fandt en billet til 8875 kr. pr. person, og tog chancen og købte billetterne, da vi ikke vidste om prisen ville stige om en måned. Vi ville gøre det nu, for at sikre os en billet samt vide hvor vi helt præcist står. Nu har vi altså købt billet, og vi flyver fra København den 22. december kl. 6.35 (om morgenen!!) og er hjemme igen den 21. marts.
Nu skal vi have fat i forskellige indensrigsfly og til/fra New Zealand, samt en eventuel smuttur til Fiji fra Auckland (New Zealand).

Det er viiildt! Første billetter - og vi er ellevilde og også lidt det med ´vi gør det sgu!´.

Og vi fik en mail fra rejsekonsulenten med diverse tilbud på flybilletter og diverse, var meget mere end vi havde forventet. 110.000 kr. i alt, og alene flybilletterne ville koste os 39.900 kr. Og vi har undersøgt at vi kan gøre det billigere ved at gøre det hele alene, så det bliver sådan. Nogle visse udgifter kan vi ikke gå udenom, som visum, færgebillet, forsikring, leje af bil, m.m. Men vi vil også selv arrangere vores tur, så MyPlanet er droppet.


Fredag den 3. juni:

Vi har her til formiddag været inde i MyPlanet på Østerbro og snakke med en rejsekonsulent om planlægningen af vores ruten. Den første tid af samtalen var ikke supergodt, han ville vide hvornår vi rejste fra Danmark, hvornår vi skulle være i diverse steder i Australie, hvilket var svært for os, for vi ville jo netop have lidt vejledning med hensyn til, hvor længe vi skulle bruge tid på forskellige rejsemål, byer og områder. Det blev bedre efterhånden, og vi lavede en foreløbig tidsplan / rejserute, som er sådan;

19. december --> vi rejser fra København til Singapore, og bliver der 2 dage. Så flyver vi videre til Melbourne og bliver der et par dage, og muligvis er der juleaften.
Fra Melbourne flyver vi så til Sydney for at spare flere dage i bil. Vi har omkring en uge i Sydney, det kan måske virke meget men vi skal også have nogle udflugter i områderne, så det er med i den uge. Vi er nok i byen til nytår.
Fra Sydney har vi så en bil, vi lejer sikkert en spareship som er en mellemting fra en bil og camper. Den skulle gerne være nem at have i Australien. Vi har bilen ca. 4 uger og kører ad kysten op til Cairns, hvor vi har tid nok til at besøge mange byer og steder og opleve ting.
Fra Cairns flyver vi til Darwin og bestiller en 10 dages pakke, inkl. alt, hvor vi skal på ti dages udflugt i forskellige nationaleparker, og ude i naturen/ørkenen, og det inkludrer også turen til Ayers Rock / Alice Springs.

Her slutter vores tur i Australien omkring 15. februar, hvis det er det vi vil. Så flyver vi til New Zealand og har 4 uger til at nyde øen.

Nu skal rejsekonsulenten lave en pakketilbud med alle flyverejsninger, nogle enkelte overnatninger og den ti dages tur fra Darwin, så jeg er meget spændt på hvor meget det bliver. Det BLIVER ikke billigt, så jeg forventer et sted mellem 25. - 30.000 kr. Hvis det bliver beløbet, så må vi selv undersøge om vi kan gøre turen meget billigere, ellers tager vi nok imod tilbudet. Det er altid dejligt at det meste er ordnet hjemmefra. Vi får tilbudet om en uges tid.


Torsdag den 2. juni:

Forberedelserne i rod. Vi skulle sortere i vores bøger, rejseblade og oplysninger. Jeg regner med at vi vælger nogen rejseblade fra, for at ikke have for mange blade at have om Australien og New Zealand. Vi har især studeret omkring Australien, for at lave en foreløbig og forventet tidsplan. Og hvad vi gerne vil se, når vi er i Down Under.



Tirsdag den 31. maj:

Jeg og Mette besluttede os for at nu skal det være NU - nu skal der bare læses om Australien og New Zealand. Vi kan ikke blive ved at udsætte det hele tiden. Vi behøver ikke at nærstudere det hele, men blot få en fornemmelse af hvad vi vil se, hvordan vi kommer til at komme rundt omkring samt få planlagt en cirka. rute.

Vi har fået en tid hos MyPlanet, hvor vi skal til en samtale med en af deres konsulenter om hvordan vi kan planlægge vores rute og evt. få pris på alle fly, vi skal med. Vi regner med at tage fly et par gange undervejs, for at spare lidt tid på at køre med bil / bus, da Australien er et stort land.
Det er bare så svært at finde ud af hvor vi skal starte, og hvor vi skal hen i mellemtiden, og så slutte. Vi vil jo se det hele. Det hele lyder bare spændende og fantastisk, men her hedder det noget som prioritering, desværre.
Vi regner med at bruge lidt af vores tid på torsdag med at læse videre, og lave vores egen forslag-rute, og lave spørgsmål til samtalen fredag, så vi er godt forberedte, og får det mest udbytte af samtalen. Det ville være ærgerligt, at vi bruger tiden på at høre på konsulenten forklare om hvad vi skal se, i stedet for at komme videre med planlægningen af ruten samt få det mest muligt med på vores tur.

Det er også ufatteligt, at vores tur starter om 6½ måneder. Tiden flyver bare afsted, og det er SNART, vi skal afsted. Jeg skal snart have lavet tjek-lister. Ved godt det lyder total nørdet, men det er meget nødvendigt for at have styr på det hele - ja det HELE, og ikke nå det hele i sidste øjeblik. For eksempel skal jeg jo vaccineres, og det gør jeg senere i slutningen af efteråret, men hvis jeg bare tager det med ro, ender det med at jeg glemmer det. Det er jeg sikker på. Derfor må jeg bare lave den der tjek-liste, for at have det hele med, samt lave lidt og lidt, efterhånden.
Vi har igen puttet lidt penge til side til opsparingen, og den lyder nu på 48.000 kr. Det er egentlig faktisk ret vildt, synes jeg. Vi kunne have sagtens bare brugt pengene på en masse andet, som et nyt køkken eller en brugt bil. Men for mig betyder det ikke noget. Jeg er sikker på, at vores tur bliver det allerværd, og at de er pengenes værd, i stedet for et nyt køkken (hvilket sikkert også bliver lækkert at have), men minderne og oplevelserne vil jeg tusind gange hellere have.


Søndag den 22. maj:

Vi har ikke forberedt særlig meget siden 8. april, motivationen har ikke rigtig været der. Vi har læst lidt og lavet en foreløbig rejseplan, men den skal lige justeres lidt og jeg satser på, at vi køber flybilletterne senest 31. august, det skal vi da gøre!
Men vores opsparing går ad den rette vej og er nu rundet de 45.000 kr, hvilket glæder mig, da det snart overstiger min forventning om at nå 50.000 kr. til december, hvilket jo er herligt.


Fredag den 8. april:



Nu skal der læses meget til turen. I går ved foredraget fik vi købt to landskort til hvert land, for at kunne lave en rejserute og bruge dem til at have med, hvis vi skal finde steder hvor der er camping eller nyttige steder. Vi købte også bogen: Turen går til New Zealand. Bogen Australien havde vi fået fra min mor i jul.


Fredag den 8. april:

I går var vi til foredrag om New Zealand, som var arrangeret af MyPlanet. Det var en rigtig god aften, for nu har jeg en bedre fornemmelse af, hvad der venter os i New Zealand. Vi blev begge to meget fascinerede af billederne og alle fortællingerne, at vi nu overvejer at rejse rundt i N.Z 4 uger, plus eller minus et par dage.
Vi skal bruge de kommende måneder på at læse lidt om Australien og New Zealand, før vi kan vide hvordan vores rute ser ud og bestiller flybilletter. Der er faktisk mange ting, vi skal have booket / bestilt billetter til forskellige ting, hvis man vil være sikker på at nå nogle ting på bestemte dage. Det er ikke så nemt, for vi ved ikke helt hvad vi skal gøre. Vi regner med at lave en aftale med MyPlanet (eller et andet bureau) og få hjælp til at planlægge vores rute, så vi kan få meget ud af vores tur på næsten 3 måneder. Vi hælder meget på at leje bil og køre selv rundt.


Torsdag den 31. marts:

Det er ikke sket noget med forberedelserne siden foredraget om Australien, og vi har bestilt et nyt foredrag. Torsdag den 7. april skal vi ind og høre om New Zealand. Det glæder vi os meget til.

Vores rejseopsparing er nu på 34.558 kr. Opsparingen er gået rigtig godt, og vores tidligere ønske/forventning om at spare op til 50.000 kr. til december er nu for lidt, vores mål er nu at nå 70.000 kr til december.


Tirsdag den 15. februar:

Vi er kommet hjem fra et skidegodt foredrag på Østerbro, og tog et smut forbi en cafe på Skt. Hans Torv for at diskutere om foredraget. Vi synes begge to, at vi har fået mange gode tips fra foredraget om Australien, som vi bestemt kan bruge. Jeg har taget nogle noter og vi tog nogle rejsebrochucer om Australien og New Zealand med hjem også.
Det var Arne Naamansen som holdt foredrag om Australien, og først midt i foredraget indså Mette at det er ham, som havde skrevet en blog om hans rejse til Australien sammen med sin familie. Bloggen er siden blevet til en bog, som Mette havde købt for et stykke tid siden som en inspiration, og her sad vi så og lyttede til hans foredrag af himself! Det var faktisk sjovt.





Bogen som er fra Arnes blog i 2007 om hans rejse til Australien

Nu har vi fået inspriation og ideer til hvordan vores tur skal være. Vi har kort snakket om at vi måske dropper at sove i telt, men i stedet leje en Spareship, som er en mellemting mellem bil og camper, som vi kan sove i og den kan holdes i alle campingspladser. Arne fortæller, at det er så nemt og billigt at campere i Australien, og det trækker os mest ligenu. Vi har prøvet at køre i en almindelig lejet bil i USA, og det har vi ikke lyst til at prøve igen. Vi vil gerne prøve en anden type bil, og det kan sagtens blive denne her nævnte spareship. Vi skal dog se nærmere på det og snakke om det bliver det, eller what.

Nu er v glade, og en smule lettede. Vi er et skridt frem nu. Vi ved lidt mere om Down Under. Vi har en bedre fornemmelse af det hele. 

Mandag den 14. februar:

Så er det i morgen, vi skal til foredrag. En mand fortæller om sin tur i Australien, og jeg håber at foredraget giver os lidt inspiration til turen, i hvert fald til, hvor vi kan begynde på turen.
Og så har min kære veninde bidraget lidt til turen, med hele 26 kr. Selv om det er nogle sølle 26 kr., så betyder hendes tanker endnu mere!


Mandag den 7. februar:

Det er gået et stykke tid siden sidst. Det er ikke sket det store. Lige nu står der 15.300 kr. på vores opsparingskonto, og det er vi tilfredse med. Vi har også købt nogen mindre udstyr til turen, blandet andet Meal-kit i pink til mig. Mette har i forvejen en i grøn, og nu har vi sådan set det hele til teltturene.


Tirsdag i næste uge skal vi til et foredrag om en mand, der har rejst i Australien. Mon vi bliver lidt inspireret og kan komme videre med vores planlægning? Nu har jeg efterhånden mødt nogen, som har fortalt lidt om deres ture i Australien og alle har deres egne fede oplevelser og anbefalinger. Det er bare så svært, for vi vil selv gerne se det hele, og vi har ikke rigtig penge og tid til det, så det må blive ca. 2½ måneders tur, og vi vil også afsætte et par uger til New Zealand og evt. en uges ferie på Fiji som afslutning på vores tur.


Lørdag den 15. januar:

Så har vi shoppet nye rejserygsække til rejsen (og alle andre rejser, vi skal til). Det var ellers meningen, at vi kun var i SpejderSport for at købe en lille dims til min nuværende rygsæk, men vi kiggede på forskellige rygsække, og vi fandt begge to to rigtig gode rygsække som vi er glade for. Min rygsæk er på tilbud, fra 1999 kr. til 1199 kr., så det var ligesom svært at ikke slå til. Min nye rygsæk er i blåt, som I kan se til højre. Jeg købte taske-beskyttelse til rygsækken til 199 kr, som bruges til at have på, når tasken skal med fly eller andre transportsmidler.
Mettes nye rygsæk er i grønt, og koster 2300 kr., inkl regnebeskyttelse.



Turens udgifter lyder nu på: 4220 kr. (rygsække, tilbehør og Trangia)



Mandag den 10. januar:

Så har vi købt den allerførste udstyr til turen! det blev til en stormkøkken-udstyr, Trangia 25-1 Ultra Light. Mette fik den på tilbud, med 40 % i rabat, så vi slog til. Vi vil også bruge den når vi skal på diverse ture i Danmark (telttur, strandtur, skovture, m.m), så det ikke kun er købt til Australien-turen.

Pt. regner vi med at sove i telt og lave selv mad noget af tiden i Australien, så det er altid godt at have nogle praktiske udstyr med hjemmefra.


Vores første udgift til turen blev 520 kr.


Mandag den 3. januar 2011:

Lige nu står det ca. 9.500 kr. på vores opsparingskonto til turen, og mit mål er at vi når at være oppe på 50.000 kr. til december (og meget gerne flere end 50.000 kr.). Vi skal i løbet af dette år købe flybilletter, så nogle af pengene vil så blive brugt, samt forskellige praktiske ting/tøj.
Det vil så sige, at vi skal spare mindst 42.000 kr. på et år - og det kan virke voldsomt, men da vi vil turen så meget, er vi jo nødt til at prioritere andeledes på mange ting i år, så det skal nok gå.
Vi har en stor cola-flaske stående i lejligheden som bruges til at putte småpenge eller de penge, vi får for at sælge vores ting, så flasken er også til en stor hjælp at hente til december. Vi er spændte på, hvor meget penge det bliver i flasken om et års tid. Jeg sidder og forestiller mig, at det ville være fedt med mindst 5.000 kr. Men er jeg realitisk nok? Det får vi se om 11 måneder. Skulle I nu have mange penge i hænderne, uden at vide hvad I vil gøre med dem, er I mere end velkomne til at komme forbi og putter lidt penge i flasken.



Julen 2010:

Denne her site vil jeg bruge til at skrive og opdatere om vores forestående tur til Australien. Jeg har lige fået bevilliget orlov fra mit arbejde, så vores drøm om at se Australien kan realiseres.
Vi skal lige have overstået julen, så de første forberedelser af turen kan planlægges.