søndag, oktober 02, 2016

Hverdagen som arbejdssøgende #4

Så er det gået en måned. Jeg kan ikke forstå, hvordan tiden er fløjet afsted. Hurtigere end jeg havde troet. Jeg regnede faktisk med, at jeg havde masser af tid til at gå med. At jeg ville kede mig en smule og at jeg kunne nå en del med min to do-liste, men det har ikke været sådan.

Min to do liste er der forsat. Jeg har to lister. Det er måske fjollet, men det virker for mig, da det er med til at styre, hvad det er vigtigt og hvad der skal nås. Den ene liste er, hvad jeg skal gøre her og nu, hvor det mere handler om job-ansøgninger, Jobnet og hvad der skal gøres i forbindelse med A-kassen.
Den anden liste er min egen to do- liste, som jeg gerne vil nå. Jeg har lavet en nogenlunde lang liste, da jeg troede at jeg ville nå dem alle. Jeg må have været rigtig optimistisk. Heldigvis er jeg ikke blevet ærgerlig over, at ikke have nået listen som planlagt da den kan vente. Men jeg håbede måske selv, at jeg kunne nå lidt længere med mine rejse scrapbøger. Dem er jeg slet ikke begyndt på.

Det kan kun betyde, at det går godt. Jeg har brugt rigtig meget tid på at arbejde. OK - ikke meget tid, men jeg er kommet rundt omkring. Jeg har været på koloni, jeg har været på skolen som vikar, jeg har arbejdet i Absalon. Jeg har arbejdet 3 uger samlet ud fra 4 uger som ledig, så jeg synes selv at det er en god start.

Økonomisk set, så er det ikke den bedste ønskede start - men det har vi selv forventet. A-kassen har behandlet min sag om karantæne. Jeg får desværre 3 ugers karantæne (eller 111 timers karantæne, som de selv siger det derud). Derudover, så kan jeg regne med at også blive modregnet for nogle arbejdstimer, som jeg har gjort 3 måneder inden min ledighed. Noget som jeg er blevet rigtig vred over og har indsendt en klage til A-kassen om, da de ikke har oplyst omkring det.

Det betyder at de første måneder af min ledighed kan jeg leve af lidt penge - så det er heldigt, at jeg (vi) har en opsparing, som vi kan gøre brug af. Selvfølgelig er det rigtig træls, og jeg har været så ked af det. Været så ærgerlig over situationen og også fået nogle tanker, om jeg har gjort det rigtigt. Det er irriterende, at økonomi og dårligt system skal få mig til at føle, at jeg har foretaget mig et dårligt valg, når jeg ved at det var en god beslutning. Men følelsen er der. Valg og følelse splitter mig utroligt meget på den sidste tid.
Jeg er forsat oppe - og nægter at synke mig så langt ud (ikke før alle muligheder er brugt!).

Jeg kan egentlig ikke mærke, at jeg er arbejdsløs, da jeg har masser af vikararbejde og kommer rundt omkring - men grundet massevis kontakter med A-kassen samt krav fra Jobcentret, er det tydeligt at jeg har kontakt til det offentlige og systemet. På en måde er det mærkeligt for mig at være et sted i mellem.
Jeg har da arbejde. Ikke fuldtidsjob. Men arbejde er der. Men alligevel bruger jeg en del tid på at være online. At være klar til systemet, der alligevel ikke fungerer.
Uanset hvad systemet selv siger, så fungerer de faktisk ikke. Det matcher ikke til alle forskellige ledige, med forskellige behov eller årager til ledighed.

Nu hvor jeg ikke lever af min normale arbejdsløn, er der naturligvis kommet nye prioriteringer hos mig. Jeg bruger ikke pengene løs, som jeg måske gjorde tidligere. Jeg tænker mere over, hvad jeg bruger penge til. Jeg køber mindre mad og drikke ude. Jeg har ikke shoppet nyt tøj eller varer i september måned, af hensyn til opsparingen. Jeg køber kun hvis der ER behov for dette.
Jeg vil forsat være med til forskellige arrangementer, men vil samtidig også overveje om de er det værd - eller om der kan spares lidt som fx mad. Jeg må medbringe egen mad noget oftere.

Det er vigtigt for mig at forsat være social og at være ude omkring folk. Jeg må ikke begrænse mig og blive derhjemme. Men det er nødvendigt med at bruge pengene mere fornuftigt - og at spare på noget. Det er ikke noget at skulle pive over det, da vi forsat har det godt. Jeg har et tag over mig. Jeg har faktisk alt, hvad jeg har brug for.
Det er det vigtigste. Alt andet må komme senere, hvis det skulle blive et stort problem.

Siden sidst;

* har jeg løbet 2 gange - fantastisk!
* har jeg sendt en uopfordret ansøgning ud
* har jeg forberedt mig til Absalons 60 års jubilæum - kun en uge tilbage - GISP!
* været på sommerhus med familien og fejret bedstemors 80 års fødselsdag.
* været på arbejde 3 dage ud af 5 dage
* været til møde med A - kassen, og det var ikke specielt godt, da jeg blev vred
* Spekuleret over verdenssituationen og om jeg kan gøre noget, bare en smule
* Været i biografen og set "Bridget Jones - og baby" - den er faktisk rigtig morsom
* har jeg ærgret mig over at ikke trænet noget mere - det skal være bedre næste uge
* har jeg nydt september.
* har jeg haft en rigtig dejlig afslappende sommerhus ophold med familien


Ingen kommentarer: