mandag, december 02, 2013

Hyggelig december

Så er vi allerede i december. Jeg er begyndt at synes at december er så hyggelig igen. Tidligere havde jeg følt at det bare handlede om gaver og at folk ikke kunne nyde gammeldags jul, uden at de altid skulle kommentere, at de havde travlt og hvordan de skulle nå det hele.

For mig handler det om blot at nyde måneden. Kan man nå at julehygge ekstra, så gør man det. Ellers hygger man jo på en eller anden måde. Nogen skal hygge sig hver dag. For nogen er det nok med hver søndag med adventshygge. For nogen handler det om traditioner og at følge dem punktlige.

I år giver jeg og Mette hinanden kalendergaver, bare fordi vi synes det er SÅ hyggeligt. Jeg kan godt lide at gøre Mette glad, derfor får hun smågaverne hver dag op til juleaften.
Jeg har købt kalenderlys, fordi jeg har altid syntes det er så hyggeligt med tændte lys om vinteren.
Jeg synes det er hyggeligt at gå på juleindkøb, dog er jeg ikke glad for så mange mennesker på en gang, så jeg planlægger gerne mine indkøb, så jeg ikke gør det i sidste øjeblik i et storcenter hvor jeg hurtigt bliver irriteret på folk. Jeg gør det allerede i november og frem til 24. december, så det bliver til flere små juleindkøb, således det tit bliver kombination af hyggeture med Mette, veninderne eller for mig selv.
Og så er der julefrokoster. Jeg elsker julemad og julefrokostmad, så det har jeg altid set frem til i hele året. I år vælger jeg at deltage til 2 forskellige julefrokoster og så arbejder jeg ved den tredje julefrokost. Derudover så er der forskellige små julehygge rundt omkring. Jeg og Mette har en fast juletradition, som går ud på at vi vælger en dag, hvor vi er sammen hele dagen og laver konfekter eller bager julekager. Vi plejer at prøve forskellige opskrifter af, og vi har ikke endnu bestemt os hvad vi skal bage i år, men det bliver noget sundere end hvad vi har gjort de sidste år.
Jeg holder jul i Jylland, som jeg plejer - så det bliver 3-4 hyggelige dage med familietid, julemad, julehygge og julegaver.

Jeg nyder det hele og føler ikke at tiden er pressende eller at jeg skal nå en del, for at nå det hele.

Hvordan nyder I december måned? Har I andre traditioner end jeg har?

Ingen kommentarer: