søndag, februar 07, 2016

Facts om Sri Lanka


Jeg er netop kommet hjem fra en 16 dages rundrejse i Sri Lanka og oplevede lidt af hvert og tænkte at jeg ville dele lidt med jer. 

* I Sri Lanka kan man ikke få Cola Light overalt. Man skal være heldig at få det i nogle enkelte restauranter og i bestemte supermarkeder. 
Hvis det er på dåse, så koster det dobbelte da de er importeret. 

* Man kan føle sig i livsfare i trafikken. Man skal se sig hele tiden for de køeer ikke pænt, det gør de ikke. 
Det er 2 vejs hovedvej, men tit er det 3 biler/busser/tuktuks på vejen. Til tider er det skræmmende men det fungerer for dem, men det ser sindssygt ud og det er tit tæt på! 
Og selv når man går på vejen, skal man se sig efter - tit får jeg tuktuk eller motorcykler så tæt på mig. 

* Når man (læs: jeg) er i en butik/shop eller ude og spørge en lokale om hjælp til noget, får jeg straks 3-4 mænd omkring mig. Der kommer bare altid folk omkring en og hjælper. Det virker tit overdrevent, da det tit handler om simple ting. Jeg oplevede blandt andet at der var 3 mænd om st hjælpe mig med bh'er. Jeg spurgte om de havde det mærke som jeg brugte - og straks var der 3 mænd der hjalp mig. De sørgede for at vise mig kasser med bh'er og viste mig vejen til prøverummet og efter da jeg prøvede dem, kiggede de forventningsfuldt på mig (i håb om at det lykkes). 

* Når man spørger de lokale om maden er stærkt, siger de nej eller at det kun er lidt stærkt - så er det altså stærkt! 
Ligeledes når jeg spørger om vi snart er der eller om hvor et bestemt sted er, siger de det ene og det andet. De siger tit  snart / vi er der snart, men det betyder egentlig: om en time! 

* Jeg tror ikke at de lokale er vant til st nogen vil gå eller sørge for ting selv i deres lande. 
Vi vil tit gerne selv gå fra A til B hvis det fx handler om få km, og vi er ude og gå, får vi masser af tuktuks på vejen der spørger om vi har brug for kørsel. Vi siger nej og fortæller at vi går selv. Der fik vi tit forbavsende reaktioner (og til tider også fornærmede reaktioner. Jeg tror at for dem er det ligesom at vi afviste dem). 

* Der er pris forskel på turister og de lokale ved turist-akkraktioner. 

* De udfører en meget, meget gammeldags regnskab på alt. Manuelt. Jeg har glemt at vi engang også gjorde det. Og det går fucking langsomt, siger jeg jer. Og endda med flere medarbejdere involverede. (ok, denne her giver da flere i arbejde). 

* I visse byer er det stadig tydeligt at Sri Lanka blev voldsomt ramt af den voldsomme tsunami-tragedie december 2004.
Jeg mindes ikke selv at have læst om det eller om folk snakker om at Sri Lanka var slemt ramt. Jeg husker at folk snakker om Thailand. 


Vi havde en fed tur. Vi fik mange gode oplevelser i vores rejsebagage, såvel de gode og de dårlige. De gode fylder heldigvis, og de dårlige kan man ikke undgå da det er i et fattigt land og med en anden kultur end vores. 
 
Sri Lanka er undervurderet - og jeg tror ikke at folk er klar over at man kan se så meget der. Heller ikke jeg, før jeg læste om landet. 




Ingen kommentarer: