fredag, januar 27, 2012

Remora

For tre dage siden var vi ude på Great Barrier Reef - det store koralrev som trækker sig over 2.000 km i vandet, som kan opleves i vandet ved kysten ved Queensland. Vi valgte at tage på en kort tur med et speedbåd for vi orkede ikke at have en heldags tur igen med et langsomt skib, som bare sejlede langsomt. Så hellere speedbåd som alligevel sejlede ad den samme vej ud over til koralrevene.

Vi havde en og halv time til at snorkle og beundre forskellige fisk og koralrevene i vandet, og da jeg var færdig og skulle svømme mod båden, blev jeg forskrækket. Jeg så nemlig denne her remora og i dette øjeblik, jeg så en remora, tænkte jeg nærmest kun på hajer og var usikker på om jeg skulle svømme hurtigere eller langsommere mod båden. Og da jeg nærmede mig, var der hele tre remoraer rundt omkring - og jeg tænkte kun på at komme op i båden.

Måske overdrev jeg - men hvad hvis der var en haj. Hvordan fanden skal man reagere. Jeg kan umuligt være stille og forholde mig roligt under vandet, når jeg er vant til trygge og ufarlige omgivelser i Danmark. Jeg følte at denne her remora var en mini-haj og var drønhurtig til at se en STOR haj for mig. Hæslig følelse, men alt andet under vandet var smukt og det var fantastisk at se alle forskellige fisk samt koralrevene.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

uh - smukt og skræmmende!!