mandag, april 17, 2006

Mine eventyrlige dage

En tur oppe ved vulkanen

Vi mangler en uge tilbage af rejsen, og jeg ville lige udnytte tiden ved at lave noget lidt mere, og kom paa den der tur til Pacaya Volanco - en aktiv vulkan, ca en times korsel fra byen Antigua. Og her i byen er der masser af smaa travel agencys, som er en rejseselskab, der tilbyder ture til fx Mexico, Honduras, El Savandro, og byerne i Guatemala. Da jeg begyndte at udforske mulighederne i de der Travel agencys, kunne jeg se, at jeg allerede har vaeret i de fleste steder, daa jeg var paa den 9 dages tur. Jeg fandt saa paa turen til vulkanen. Jeg forhorte mig hos en af travel agencys og kobte en billet. Glaedede mig, for jeg ville gore det alene. Have en oplevelse for mig selv. Og det var ogsaa en udfordring for mig at skulle gore noget alene.

Mandag ved frokosttid gik jeg fra hotellet og spiste lidt frokost og var spaendt paa, hvad der ventede mig. Jeg ankom lidt for tidligt til den travel agency, jeg havde kobt en billet hos, og kunne se, at der ogsaa var to maend, der skulle afsted. De hedder John og Mike, de praesenterede sig for mig i bussen paa vej til vulkanen. De saa ud til at vaere kaerester, men nu ved jeg det jo ikke, men hvis det var, saa saa de rigtig sode ud sammen.

Busturen tog ca en time, og jeg nod udsigten af bjergene og naturen, men det var godt nok ulaekkert visse omraader, som var daekket af affald. Sorgeligt syn.

Vi var 7 i min gruppe, og vi fik en guide paa. Det ville vare ca 1 til 1 og halv time om at gaa helt op til den top, vi skulle stoppe for at se vulkanen. Da vi begyndte at gaa, var to andre aeldre kvinder i gruppen naesten opgivne, og de fik tilbud paa at ride paa heste deroppe. Det var fedt, for saa kan alle jo faa den mulighed at vaere deroppe.

Gaaturen deroppe var lidt haardt, for det var helt oppe ad bjerget, og jeg fik virkelig brugt mine ben! Men jeg var glad og det foltes godt at gaa helt deroppe. Vi holdt ogsaa nogle enkelte pauser imellem for at straekke vores ben ud.

Der kom noget "rog" - og det blev koldere at vaere der. Vi var jo naesten paa toppen, og da vi endte der, kunne vi se den saakaldte vulkan - og gik hen til et omraade, hvor vi kunne tage billeder af vulkanen og de lava, der nu var i gang. Fantastisk syn.
Man kunne gaa lidt nede til et omraade, hvor man kunne faa et naermere syn paa de lava, men jeg valgte at blive paa toppen, for udsigten var alligevel fantastisk for mig.

Det skriftes til at vaere koldt og lidt varmt, afhaengigt af hvor man befandt sig. Underligt. Men det skyldes ogsaa de lava, der rigtigt var varmt.

Vi gik ned igen og jeg opdagede at turen ad bjerget faktisk var rigtig lang. Da jeg gik deroppe, maerkede jeg det ikke, for vi skulle bare gaa og komme til maalet. Men virkelig en lang gaatur, kan jeg sige.

Det var en dejlig oplevelse for mig - baade fordi jeg saa noget fantastisk og fordi jeg gjorde det alene.


En lille tur op ad et bjerg i Antigua

Da jeg havde en god dag dagen for, ville jeg igen foretage mig noget. Saa jeg besluttede mig for at gaa en lille tur op ad et lille bjerg, som laa 500 meter fra Centrum af Antigua. Paa toppen af bjerget ville man kunne se en udsigt af byen Antigua og en vulkan.

Jeg skulle gaa op ad mange trin gennem bjerget/ en skov, for at komme deroppe. Og udsigten af byen var faktisk ogsaa fantastisk og man kunne se at byen faktisk var storre end man troede.
Og saa kunne man se det beromte kors-noget paa toppen (der ofte er paa de fleste postkort).

Ingen kommentarer: