søndag, april 09, 2006

tilbage fra den der 9 dages tur

Vi har vaeret paa en 9 dages tur rundt i landet og ser noget forskelligt.

dag 1 skulle vi kore kl. 4 om morgenen!! For satan, jeg er just ikke noget morgenmenneske, men okay, for vi skulle kore meget og det var bedre at starte tidligt, saa det ikke ventede os saa meget trafik. Vi korte fra Antigua (hvor vi har boet de forste par dage) til det vestlige Guatemala med en enkelt stop paa vejen for at komme et smut forbi ved mayabyen og kigge paa nogle templer. Vi var endelig ved Rio Duane ved frokost tid, og vi skulle ikke noget, bare hygge og slappe af ved hotellet med pool - mums..

dag 2 tog vi os en lang sejletur fra vores hotel paa vej mod det caribiske kyst - en havneby, Livingston, hvor vi tog os en frokost og svomme ved stranden i det caribiske hav. Vandet var bare skont. Efter sejleturen korte vi mod nord, Pelen (et landsdel) og checke os ind paa en meget anderledes hotel-agtig/ eller var det maaske et vandrehjem.

dag 3 korte vi til Tikal - en mayaby - vi havde en engelsk guide, og skulle gaa rundt i ca 3 timer. Vi saa en masse flotte templer og pyramider midt i en jungle / regnskov, og jeg tror at min veninde Cat ville blive bestrejseret, hvis det var hende ;o) Jeg synes at det var vaeret fantastisk at gaa rundt og se de flotte templer, der er saa gamle. Dog er nogen af dem blevet renoveret. Vi saa ogsaa nogen dyr fx slange, naesebjorn, edderkop-aber og fugle, jeg ikke kender navne paa.

dag 4 var det stort set kun en koredag, for vi skulle fra nord til nogenlunde midt/ det vestlige af Guatemala, og vi korte en omvej for at undgaa de slemme omraader. Og vi skulle gennem en masse bjerge, saa det tog mere tid.

dag 5 skulle vi til en grotte og gaa inde og kigge. Vi skulle gaa forsigtigt, for det ville vaere glat nogle af stederne, og det ville vare ca en time. Det var sjovt og haardt at gaa rundt i en grotte men en anderledes oplevelse. Morkt og lidt uhyggeligt, men flot med de vaegge pynt af nogle dyr.
Bagefter korte vi hen for at se et vandfald. Ikke specielt stort som dem i film eller blade, men det vi saa, var smukt og fascinerende. Vi badede i en af de smaa "vandfald". Om aftenen korte vi tilbage til Antigua og overnatte.

dag 6 korte vi videre til en by, Panscanjel (det er ikke stavet rigtigt, det er bare et maerkeligt by navn). Vi tog os en lille sejletur til en anden by, hvor vi besogte et sted, der paastaas at have en levende gud, som alle tilbeder. Og saa en kirke. Ellers eftermiddag i stroget og kigge paa butikker.

dag 7 korte til videre til en anden by i naerheden af P............ og besogte et kaempetort marked, hvor der saelges mange flotte hjemmelavede ting. Mad. Ting. Toj. Osv. Men det var nu ikke saa interessant for mig, for det findes ogsaa i Antigua, og der faas naesten de samme ting. Om aftenen ankom vi til Monterrico, syd af Guatemala. Til stranden, saa det var laekkert.

dag 8 slappede vi bare af hele dagen med stranden, poolen og mad ved baren. Udsigten af stranden var fantastisk. Den rene ferie, vil jeg sige.

dag 9 halv dag ved stranden og slappe af, saa retur til Antigua.

Det har vaeret en dejlig tur rundt i landet, for saa fik vi set en masse forskellige landsdele i Guatemala.
Naturen her er bare saa fantastisk og noget af de smukkeste, jeg har set. Jeg er ikke vild med byerne, for de er bare saa grimme, men saa snart man er i naturen, glemmer man, at det faktisk er grimt i byerne.