mandag, april 17, 2006

Paaske i Antigua

Noget af en oplevelse

Man holder paaske paa en helt anden maade hernede. Jeg har nu ikke holdt paaske i laenge tid i Danmark fordi jeg interesserer mig ikke for denne begivenhed, men husker at der er paaskefrokoster med venner eller familie, chokolade-aeg og slik, kylling, eller hvad nu det tilhorer til "dansk paaske".

Men hernede holder man paaske i en hel uge. Fra lordag til palmesondag - otte dage i alt. Den dag, vi kom hjem fra den der 9 dages tur, var jeg, Anders, Amalie med vores chauffor Carlos hen til en kirke, lidt udenfor Antigua, hvor paasken nu var begyndt. Kirken holdt aabent med en udstilling af Jesus og alle mennesker der levede i Jesus tid. Da vi kom inde i kirken, var det godt fyldt op med katolikker, der ivrigt kom brasende til i midten af kirken, hvor der var udstillingen - af voldelige figurer, fx et hoved slaaet af et menneske (husker ikke hvem) og en masse andet. Det var overraskende at overvaere, men tror de viste saadan her, fordi de ville vise de realitiske "billeder" af hvad der skete i Jesus tid. Vi var der kun i kort tid.

Bagefter gik vi lidt rundt i omraadet - klokken var ca 22, da vi var der - og det var naesten fyldt med mennesker. Kvinder, maend og born, der hygger sig. Det foltes som om at de virkelig fejrer noget, for der var en masse boder, som solgte fx mad, legetoj og diverse smaa ting. Man kunne tydeligt maerke at humoret var hojt hos de mennesker og at det var en speciel begivenhed.

Sondag formiddag var jeg med Amalie og Laerke hen til en anden kirke, i naerheden af, hvor vores hotel ligger. Et optog ville starte fra kirkens indgang, og forsatte i hele byen, igennem gaderne.
Det foregik paa den maade, at maend og kvinder bar en tung kasse med figurer fra Jesus tid paa deres skuldre, og det var bare helt utroligt at de gjorde saadan. Et optog kan vare op til 12 timer, og der var adskillige optog i lovet af ugen- har overvaeret et par optog og taget billeder. Jeg har endda set de optog fra forskellige synsvinkler. Og de fleste gange, stod jeg iblandt alt for mange mennesker omkring mig, saa det var ikke altid jeg fik set de optog ordentlig. Saa mange mennesker var allevilde over de optog. Mange turister og andre guatemala-folk kom til byen for at overvaere den populare optog.

Imens et optog var i gang, plejede man at lave en slags pynt af blomster, sand og smaa ting paa gaderne. De er virkelig flotte, men desvaerre bliver de vaek paa ingen tid. Naar et optog er startet, skal de over den der blomster-pynt, og saa bliver de odelagt og hurtigt fejet vaek. Noget, jeg helt ikke forstaar, men saadan noget har jeg nu set mange gange i lobet af denne uge.

Hele ugen har jeg bare gaaet lidt rundt i byen og oplevet de forskellige optog, tog nogle billeder, og har endda vaeret i 4 forskellige kirker i lobet af bare denne uge. Den sidste kirke, jeg var i, var faktisk frivilligt og af en lyst, der gik ud paa, at prove at forstaa religion hernede, og hvorfor de gaar saa op i at gaa i kirker og tilbede Jesus.
Da jeg var ved den sidste kirke, oplevede jeg noget underligt. Der var en lang ko til et eller andet, som jeg ikke kunne se, saa jeg stillede mig op, spaendt, i den ko. Da det naermede sig, at man kunne se, hvad det foregik, saa jeg et Jesus-figur i et glas kasse og man fik et stykke vat, som man kunne "vaske eller rense" glasset med, fordi der i glasset var blod paa Jesus-figuren, og ved at bruge det vat, hjaelper man aabenbart Jesus-figuren ved at vaere ren.

Men alligevel var det en interessant uge at overvaere - en helt anden religion og kultur - og det var faktisk spaendende og anderledes at opleve hos de mennesker. At obsevere dem var en del af min paedagogiske studium hernede.

Ingen kommentarer: