tirsdag, januar 30, 2007

Miss Joakim Von And

Dem, der kender mig, ved godt at jeg har orden i min økonomi, og ifølge min hukommelse har jeg været det siden 15 år gammel. Arbejdede for at få penge, lagde en del af pengene i en bank konto med den største glæde og siden da voksede det med svingende perioder.

Jeg har altid været typen, der passer på mine penge. De skulle ikke bruges på "dumme" eller unødvendige ting. De skal helst bruges til noget, jeg KAN bruge eller noget, der holder i lang tid. Jeg er begyndt at bruge penge mere end jeg gjorde før i tiden, men det er også dyre fornøjelser, jeg har anset mine kære penge til igennem årene. Ferier og en ny barbære er der blevet til. Det er okay. Men penge til f.eks. støvler til 800 kr er ikke mig. Eller en ny jakke til 1.000 kr.

Måske bliver det sådan, at jeg bruger penge på dyre tøj engang, men ikke nu. Jeg foretrækker pengene på kontoen, indtil de kan bruges på nye møbler, når jeg engang flytter ind i en lejlighed med en fin størrelse. Eller på en lang ferie, der kræver en vis sum penge.

Men det var sådan, jeg har været, indtil jeg i aftes så på en DVD af min konfirmation for snart 11 år siden. Der fik jeg et mindre chok! Min far holdt en tale, og der snakkede han om min økonomi. Han nævnte, at jeg ALTID har haft orden i min økonomi. Jeg var 14 på det tidspunkt, så det må betyde, at jeg startede som Miss Joakim Von And som barn - er nu sikker på, at jeg fik inspiration fra Anders-And bladene, og synes at det var genialt at passe på pengene som Joakim Von And.
Jeg er sgu den fødte økonom - uden at have forstand på matematik - men forstand på at passe på pengene på den bedste vis. Det er sjovt, at jeg opdagede at jeg altid har været sådan, når jeg troede at jeg startede som 15 årig, da det første job dukkede op.

3 kommentarer:

Lizelotte sagde ...

Du er jo en fornuftig pige, Christina :-)og økonomisk uden at være fedtet eller nærig.

Det var egentlig stort, at det lykkedes for din far at holde en HEL tale??

Anonym sagde ...

ja det er en udmærket evne at have, at kunne passe på sine penge... har det jo lidt på samme måde.
Hyggeligt at se sin egen konfirmation igen ;) det er ved at være mange så tiden efterhånden gr

Bruno sagde ...

Ja, på det punkt ligner du jo ikke lige din lillebror. Han vil hellere bruge pengene før han har dem :-)
Jeg husker godt den tale, det var meget bevægende kan jeg love dig.
Din sentimentale FAR