søndag, marts 22, 2009

E laaaaang uge :)

Har været på kursus hele ugen. På Center for Døves basis-teori kursus i Herlev, hvor nyansatte under Center for Døve blev præsenteret for virksomhedens forskellige tilbud og afdelinger.

Center for Døve har ca. 750 ansatte, fordelt i hele Danmark, hvoraf 50 af dem er døve. Ikke ret meget. CFD vil gerne have flere døve ansatte, hvilket jeg er enig i. Det skal være en balance mellem døve og hørende medarbejdere, eftersom det er en center for døve.

På kurset blev vi blandt andet vist rundt på hovedcentrets aktivitetestilbud til funktionshæmmede voksne døve, der er under beskyttelse. Der er Døves Vaskeri, AC, Servicehuset og kantinen.
Derudover, så har centret i Herlev Uno-huset, et bosted for autister. Nye boliger til til 28 (tror jeg) udviklingshæmmede døve med forskellige ekstra-nedsættelse.
Der er også kompetencecentret, psykologer, tolkecenter, .m.m på centret.

Så er der støttecentre, fordelt i Herlev (min arbejdsplads), Hundige og Nyborg. Skabeboehusevej i Nyborg med bosted, bofællessskab og dagtilbud. Døveblindehuset og plejehjem i Nærum. Forældrevejledning, m.m

Jeg kunne blive ved.. Har aldrig tænkt på at den virksomhed, jeg arbejder for, egentlig faktisk er stor med forskellige funktioner. Det er faktisk godt, hvor der er muligt at samarbejde på tværs, forskellige typer kolleger, selv om vi måske ikke har den mulighed for at mødes.
Der arbejdes på at tegnsprog skal være på en høj plan på forskellige arbejdssteder. Blandt andet er Columbus en af de kendte steder, hvor tegnsprog bruges næsten hele tiden. Vi har flere døve medarbejdere, i forhold til hørende. Vores brugere er døve. Så det er vigtigt, at tegnsprog skal udvikles optimalt.

Jeg glæder mig til at komme på arbejde igen på tirsdag... Men først skal der liges nydes en fridag i morgen!

Ingen kommentarer: