tirsdag, september 26, 2006

Rene Hjerter

Jeg og Line var inde og se den nye danske film "Rene hjerter" i biografen. Line skulle se filmen i forbindelse med sin skole og spurgte mig, om jeg også ville se filmen, så det måske var en større chance for at få tolk til filmen. Og jeg tænkte at jeg ville prøve at se en dansk film med tolk for at se om det kan lade sig gøre optimalt.

At se en dansk film i biografen kræver godt nok en del - man kan ikke bare dukke op når man har lyst ligesom når man vil se udenalandske film. Man skal først bestille tolk - og det betyder at man skal fastlægge en dato og tidspunkt et par uger før. Når der er fundet to tolke, så skal tolkene lige først se filmen for at forbedre sig, og have fornemmelse af hvordan biografsalen kan rumme både til tolkene og os. Og så skulle man også have et lille lys med, så vi kunne se tolkene når filmen kører.

Det er irriterende, at man ikke lige kan være spontant med en dansk film. Men alt i alt, så var det en positiv oplevelse at have tolk med til en dansk film i biografen. Tolkene tolkede godt til filmen, og vi kunne godt følge med filmen samtidigt med at holde øje med hvad der blev sagt via tolkene. Der var ikke ret mange mennesker i salen, så det var bestemt en fordel - kan forestille imig, at mange mennesker i en sal kan give forstyrrelser, både fra tolkenes side, vores og så andre biograftilhængere.

Jeg vil bestemt gentage det engang, men det skal nok ikke blive for ofte.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Betaler I selv tolkeudgifter eller hvordan?

Anonym sagde ...

Doug, nej vi skal ikke selv betale for tolkeudgifterne - heldigvis :) Der er et socialt projekt, som dækker alle sociale arragementer, med betaling fra amter/kommuner.
Jeg får alle mine tolkudgifter betalt af SU styrelsen i forbindelse med min skole.

Anonym sagde ...

Det lyder da godt med en tolk i biografen, især når der ikke er danske undertekster på - så på den måde kan døve jo også se danske film. Og ja det kræver at man planlægger en bestem dag og kl... :-)

Anonym sagde ...

Jeg blev helt glad ved at høre, at der stadig findes økonomiske muligheder for at få et helt liv. Håber det fortsætter også efter kommunalreformen.
Kan du løfte lidt af sløret for filmen?

Anonym sagde ...

Jeg spurgte om det, fordi jeg har læst på www.deaf.dk, at man skal selv betale tolkeudgifter fremover. Det er sgu træls!

Anonym sagde ...

Doug, Socialprojektet har ikke flere penge til at dække flere sociale arragementer for dette år, men jeg mener at vi igen får en sum penge i 2007, og DDL (dansk døve landsforbund) arbejder på at få flere penge i projektet, så vi har penge nok til hele året.