mandag, oktober 27, 2008

Det frivillige arbejde..

I weekenden var jeg i Alborg til DDUs generalforsamling. DDU afholder generalforsamling hvert andet år, og der skulle vælges en ny bestyrelse.
Alle fra den gamle bestyrelse valgte at ikke stille op igen, så det betød at det skulle vælges en ny formand, 4 bestyrelsemedlemmer og 2 supplaneter.

Med tanke på, at det er blevet sværere at få frivillige til bestyrelsearbejde nu om dage, var det slet ikke sådan i weekenden! Hele tre kanditateter stillede op som DDUs nye formand, og der var seks kanditateter som bestyrelsemedlemmer og 4 som supplaneter. Det var fantastisk at opleve, at der stadig er valgkamp om at komme i en bestyrelse.

Den nye bestyrelse er nu fundet, med min kære veninde Mette som formand og 4 unge nye bestyrelsemedlemmer. Det er også dejligt at se, at så mange unge interesserer sig for bestyrelsearbejde, at kæmpe for sager for døve i Danmark og at de er friske på at yde deres bidrag til. Jeg håber at DDUs nye lederkursus, som første gang foregik sidste sommer, var med til at få unge døve til at se, hvad det frivillige arbejde vil sige og at det ikke behøver at være kedeligt.
Jeg glæder mig derfor meget til at følge den nye bestyrelses arbejde de næste 2 år!

Jeg selv er begyndt at lave noget frivilligt arbejde de seneste år, især da jeg næsten begyndte at blive færdig med seminariet. Jeg har altid haft lyst til at lære noget nyt hele tiden, og jeg synes at det frivillige arbejde giver mig meget brede viden og interesse for hvad det sker omkring mig. Jeg har lært meget fra de frivillige arbejde, jeg har haft og glæder mig altid til de nye.

Lige nu sidder jeg i Døvanias bestyrelse som bestyrelsemedlem, og de sidste 6 måneder har jeg lært en masse og selv om det til tider kræver mere tid end jeg havde troet, har det hele tiden været sjovt at arbejde bestyrelsearbejde. Jeg lærer en masse om organisation, men desværre ikke om økonomi. Jeg egner mig BARE ikke til det.
Derudover, så sidder jeg i to udvalg under DDU.
Den ene, er at arrangere lederkursus. Jeg var med til at arrangere lederkursus 2 denne sommer, og skal være med til ar arrangere Lederkursus for viderekomne, som skal give deltagerne fra lederkursus 1 og 2 nye kompetencer til det frivillige arbejde.
Det andet udvalg er et u-landsprojekt, som DDU i øjeblikket er i gang med, i samarbejde med Ghana. Formålet med dette, er at udvikle Ghana med organisationsarbejde. Vi skal lave et program, og sende 2-3 unge døve til Ghana hvor de skal lære og videregive unge fra Ghana nogle redskaber til at lave en bedre organisation dernede og at skabe netværk derover, så unge døve fra Ghana blandet andet skal være bedre informeret omkring hvad der sker i deres eget land.

Laver I noget frivilligt arbejde? Hvorfor gør I det?

1 kommentar:

Bruno sagde ...

Sådan min pige!
Det er nødvendigt at der er nogen der påtager sig frivilligt (og ulønnet) arbejde i alle vore foreninger. Det være sig både bestyrelse og andet. Jeg er da glad og stolt over at du også deltager aktivt i vort samfund på denne måde også.

Jeg selv laver for tiden primært frivilligt arbejde i vores cykelklub. Tidligere var de primært i diverse fodboldklubber som holdleder og træner mm. da du og Lasse var mindre + jeg var med i skolebestyrelsen på Fredericiaskolen.

Frivilligt arbejde kan jo være på mange forskellige plan, og efter min mening tæller alt. Man skal gøre den indsats man har lyst, ressourcer og overskud til. Frivilligt arbejde skal ikke være en sur pligt!

At være bloddoner er jo også en slagt frivilligt arbejde, omend man kan diskutere om det at ligge på en briks i 15 minutter og bagefter drikke en øl er arbejde :-)

Men en opfordring til alle, gør en forskel - lav frivilligt arbejde.

Knuz FAR