mandag, august 21, 2006

Priden

Så er Pride week i København overstået.

  • Fakta om Priden. Det afholdes en gang om året en uge hvor der er forskellige arragementer og synliggøre homoseksualitet og dens rettigheder. Afslutning på priden holdes der en kæmpe parade på ca to timer i København, som alle kan deltage i, og ender på rådhuspladsen, med en række shows og fester om aftenen.

Jeg synes selvfølgelig at synliggørelse er en god ting, og det er en god chance at gøre det i Pride week, og det plejer at være en stor succes. Men jeg er bare ikke en af dem, der går så op i at gøre et stort nummer ud af det. Jeg er kæreste med en pige, men går ikke vildt op i miljøet. Jeg går da til fester med homoseksuelle men føler ikke, at jeg tilhører hjemme til dér.

Sidste år var jeg med til priden - det var mit første - så jeg var selvfølgelig rigtig spændt på det, men blev lidt skuffet, for det var jo ikke hvad som jeg forventede. Jeg forventede ikke noget, men havde forestillet mig, at det ville være enkelt, men nej. Det var en kæmpe stor optog og flot var det sgu, men at klæde sig ud og gøre et stort nummer ud af det, var bare ikke mig. Men det var godt at være med og se hvad for noget priden går ud på.

Jeg har været i tvivl om, jeg skulle være med til dette års pride, men nogle af mine venner skulle med, Mette skulle også med og det gjorde de fleste af hendes venner også. Så besluttede jeg mig også for at være med. Men at gå med i optoget gad jeg ikke. Så jeg tilmeldte mig frivilligt som vagt ved paraden, for at prøve noget nyt. For mig, der ikke går så vildt op i den slags, bliver det hyggeligt at være på "job", men samtidigt være med til det hele alligevel. Jeg skulle bare følges med den døve gruppe, der var med til paraden. Jeg skulle bare sørge for at alting var i orden, og hvis der var problemer, skulle jeg sige til de overordnede. Nemt nok. Og så fik jeg et armbånd, der gik ud på fri bar (drikkevarer) resten af dagen :)

Efter paraden var der shows og hygge på rådhuspladsen, der var stemningen rigtig godt og humøret var helt i toppen. Det var en rigtig god dag, og det var så flot det hele. Shows, paraden og menneskene.

Selv om jeg ikke går vildt op i det, er det alligevel hyggeligt og godt at deltage med nogle gange. Det var jo "vores dag".

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

spændende, spændende at læst om det - men nej jeg kan heller ikke forestille mig dig dresse dih fuldstændigt op, så det var smart at være på job i stedet. ;)

Lizelotte sagde ...

Haha - vi ved det godt - det var de frie drikkevarer der gjorde udslaget ;-)

Engang kunne jeg godt tænke mig at komme over og se det - har hørt det er vældig flot/festligt... man må vel også godt selvom man "kun" er sympatisør... :-)