torsdag, oktober 19, 2006

5 ting, feminismen har gjort for mig...

Jeg er ikke en af dem, der levede i 1960érne og 1970érne - men det er noget jeg ville ønske jeg gjorde :) De ting, der skete i de to årgange fascinerede mig virkelig. Kvinderne begyndte at kæmpe for deres rettigheder - de gik ind for at få lighed i lønnen og kønnene, fri abort, osv.

Livsstil i 1970érne er noget, jeg kunne tænke mig at prøve. Kollektiv/bofællesskaber, "eksprimerende tid" - med stoffer, sex og boligs forhold. (jeg vil nu holde mig fra stoffer). At gøre noget for deres rettigheder og gå til demonstration. Det er stadig noget, man kan gøre nu om dage, men det var noget andet i 70érne, for der skete der noget helt drastisk og forandrede vores samfund, der gør vores moderne samfund til dét, der nu er i dag.

Jeg har fået udfordringen fra Lotte. Jeg skal skrive om hvad feminsmen har gjort for mig. Det er følgende;

1. Seksualitet. Jeg er nu sammen med en pige og kan nu frit snakke om hende, jeg er sammen med, og kysse hende når jeg vil. Ikke skjule hende, og bilde folk ind, at jeg er singel eller er sammen med en mand, der ikke findes. Jeg kan frit fortælle om personen, jeg er forelsket i, også når hun er en pige.
At kunne dyrke sex når man vil, nyder det og med hvem, man vil. At det er OK at man dyrker sex inden man gifter sig. At sex ikke er så tabu-agtigt mere og at det betrages som normalitet.

2. Studie. Jeg læser til socialpædagog og måske vil jeg læse videre, når jeg bliver færdig. Denne mulighed har jeg nu, fordi der var nogen der kæmpede for den ret for mange år siden (eller faktisk ikke). Dengang var det jo normalt, at mændene studerede og kvinderne gik hjemme! Gudskelov for muligheden - jeg vil ikke kunne holde ud at være hjemmegående mor :o)

3. Husarbejde. Jeg kan frit sige, at husarbejde IKKE er mig. Jeg hader at tage opvask, at vaske tøj, støvsuge, rydde op, handle ind, eller hvad der nu følger med det kedelige gøremål med husarbejde. Men jeg gør det for at min lejlighed ser nogenlunde ryddeligt ud. Men det er dejligt at kunne sige, at jeg ikke kan lide det og det er noget, jeg ikke prioriterer mest i min hverdag / mit liv. Jeg skynder mig ikke hjem for at gøre rent, inden min mand/kvinde kommer hjem. Jeg behøver ikke at gøre rent eller andet husarbejde for at tilfredsstille min partner.

4. Ægteskab. Jeg kan frit fortælle, at jeg ikke ved, om jeg nogensinde kommer til at gifte mig og få børn. At jeg kan tillade mig at sige, at jeg på nuværende tidspunkt ikke tænker på at gifte mig og tror ikke, at det bliver noget, der optager mig eller i mine tanker. Engang var det sådan, at alle kvinderne skulle gifte sig, og man formoder at alle kvinder drømmer om et bryllup, en mand, børn, hus og dyr. Men det er anderledes nu om dage. Flere og flere nyder livet som singel og tager livet som det kommer.
At nogen kvinder bliver mor først gang som 28 årig eller 32 årig er også helt fint.


5. Fri abort. Det er ikke specielt noget, der påvirker mig eller mit liv, men jeg synes at det er dejligt at kvinderne nu har mulighed for at få abort, hvis det er nødvendigt. At de selv er herre over deres kroppe. Abort er og vil altid være en stor debatemne, hvorvidt det er godt eller dårligt at have. Men jeg synes at det er meget godt at der er muligt for at gøre det, selv om det ikke er rart at kunne gennemføre en abort.

Nu vil jeg videresende udfordringen til Mette O, Maiken og Klejs :o) I skal kun skrive den, hvis I har lyst.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hold da op, det er lige før nakkehårene rejser sig. Det er et skidegodt indlæg - og det er sgu rigtigt det hele.

Jeg havde ikke set du har skrevet dette, før du skrev det som kommentar i din seneste indlæg.

Jeg har også sagt til min mor mange gange, jeg ville ønske jeg havde levet der - men der bl.a. også fordi jeg synes tøjstilen er fed ;)

Anonym sagde ...

Maiken, LIGE PRÆCIS! Også derfor jeg tog udfordringen op fra Lotte og skrev den også :)

Tænk, hvis vi begge havde levet i 70érne?! Så ville vores liv have set anderledes ud i dag, måske med andre holdninger til livet, og kunne være med til at ændre samfundet?

Lizelotte sagde ...

Der er stadig masser af ting, vi som feminister kan ta' fat i - for selvom det er blevet bedre, er der da ikke ligestilling endnu...

Flot indlæg, Christina - men det havde jeg nu også forventet :o)

Anonym sagde ...

Uha det er nu en udfordring du har givet mig.. Jeg prøver at gøre mit bedste :-)
Der ligger forresten et billede til dig i delemappen på msn hvis du ikke har opdaget det

Anonym sagde ...

Det overrasker mig meget at du ikke er vild med husligt arbejde Christina *HAR-HAR-HAR* LOL*
OK, spøg til side. Fint indlæg min pige.

Lizelotte sagde ...

Han er sq da fræk, ham din far ... skal jeg gi' ham en røvfuld?? ;-)

Anonym sagde ...

Mette, skal nok finde ud af billederne, hvis jeg nogensinde kommer på msn ;)

Lotte, giv far bare det sædvanlige røvfuld :)

Lizelotte sagde ...

OK - jeg smækker ham! ;-)