tirsdag, maj 19, 2009

Dilemma hos brugerne....

I går var jeg med til et møde med mine brugere og deres forældre, hvor min adfdelingsleder holdt et oplæg om hvordan det ville se ud med Cityringen, når de nye metro-stationer skal bygges.

Der skal bygges 18 nye stationer. Kun to stationer bliver genbrugt; Kongens Nytorv og Frederiksberg Station, hvor Kongens Nytorv kan nøjes med at bygge en tunnel under dén, der i forvejen er der. Ved Frederiksberg Station bliver man nødt til at bygge en ny station, i nærheden af den nuværende station og lave en kombineret indgang under jorden.

Men den nye station som skal i gang med grave og senere bygges, skal i gang fra 2010! det er om seks-syv måneder. Og det kommer til at påvirke mine fem brugere rigtig meget. Vi har fem brugere som bor ved siden af Frederiksberg Gymnasium, der også vil blive stærkt påvirket af den nye metrobygning. Bygningen forventes at være færdig i 2018. Oven i købet, så får de ikke deres have tilbage. Ja, deres have bliver fratrukket, da metroen skal have plads. Og det betyder, at når metroen er klar til 2018, kan brugerne se mange mennesker gå hver dag lige over for gennem deres vinduer. Ikke direkte behageligt!

- 8 år med støj, gravning, bygning, en masse gravko, lastbiler, snavs, forstyrrelser, spærringer på vejene/gader, og meget mere. Netop der bor mine brugere. Og MIN arbejdsplads. Der, hvor jeg kommer 1-2 gange om ugen. Der hvor jeg tilbringer tid med mine brugere.

Nu skal brugerne overveje deres fremtid. Om de vil blive boende eller flytte. Vi har i går sagt, at vi synes det er bedst at de flytter, med hensyn til deres behov og den daglige tryghed. Det er sådan et stort dilemma, mine brugere er i gang med, og de skal komme med en udmelding senest i starten af juni, om hvad de vil.
Vi skal i dialog med metro-selskabet, om hvordan det hele skal kombineres med vores brugere. Hvis de flytter, skal de hjælpe med at finde et nyt sted til de 5. Hvis de vælger at blive boende, skal deres krav tilpasseres.

Ærligt talt. Hvis serviceloven ikke findes, vil vi selvfølgelig sige til brugerne, at de skal flytte til et bedre sted, hvor der ikke er så meget støj. Men det er noget, vores brugere selv skal vurdere og vælge.
De er rigtig glad for at bo der, hvor det er så centralt: metro, Frederiksbergscentret, fitness, biograf og butikker. Jeg forstår dem godt. Men alligevel ikke. Jeg synes også vi skal tænke på at det kan være godt med en forandring en gang imellem, også for vores brugere, som er fast tilhængere af tryghed og de faste rammer.

1 kommentar:

Maiken sagde ...

Det er både vsært og træls når samfundets store renovering går ud over borgerne. Selvfølgelig skal der være plads til fornyelse og forandring, for det giver nok pote i sidste ende, men at det i mellemtiden bliver en stor omvæltning for en særlig gruppe, det er altså træls, og synd, men også til tider nødvendigt... Håber de træffer en beslutning som de alle bliver tilfredse med.