mandag, februar 20, 2012

At se og opleve Australien


De 7 uger og 5 dage, vi har været i Australien, har været fantastiske med forskellige oplevelser og indtryk.

... Vi startede i Sydney, hvor vi tilbragte 4 dage, og derefter hente vores lejede bil og kunne starte vores østkyst-rute. Sydney sagde mig ikke så meget, og 4 dage var rigeligt. Operahuset, Harbour Bridge og The Rock var fede at visitere, men derudover så er Sydney en international storby, hvor vi havde svært ved at mærke at vi var kommet til Australien, og her mærkede vi også at mange fra Asien kommer her.
Vi var heldige at kunne opleve lidt af australske jul, hvor vi fik set hvor rolige folk er om dagen den 24/12, noget nyt for mig, som har oplevet dansk jul, hvor folk kun tænker på at lave julemad til familiebesøg og gøre klar til juleaften med al mulig forberedelser. Her holdt de fleste til udendørs aktiviteter og nød solen, og ikke spise varm julemad, men i stedet nogle kolde madder, og det varierer lidt hvad de spiser.  25/12 var det en helligdag, og de fleste gik i kirke, vi var kort med inde i St. Mary og kiggede lidt med, men gik hurtigt igen for jeg synes at det var alt for mærkeligt.


… Så tilbragte vi 5 uger ved østkysten med vores lejede Toyota, og ruten hed fra Sydney til Cairns. Vi startede turen meget afslappet og helt til Blue Mountains og til de ”Tre Søstre”, og tog tilbage til østkysten og besøgte efterfølgende Taree og Coffs Harbour som i øvrigt også tilbragte nytårsaften, sammen med byens mange borgere ved stranden, hvor der var opsat en kørende cirkus og fyrværkeri ved stranden. En meget anderledes nytår blev det til – og vi var i hvert fald ikke alene. Jeg tror at australiere holder jul og nytår på en anden måde, fordi de har sommertid, mens vi er i vinter, og for dem er det naturligt at være ude og færdes, ligesom vi ville have gjort i vores somre. Det kan vist ikke være anderledes.

… Den størstedel af de 5 uger, havde vi sovet ved campingspladserne og derigennem fik vi mødt og set mange australske par og familier holde deres sommerferier og de gjorde det med campingstil. Det er som om de er stamkunder og deres campingsvogne eller telte så ud til at være deres hjem. Det var en fed måde at møde australiere på, i stedet for kun bo på hostels, for der møder man nærmest kun turister fra hele verden. Her er det dog andre fordele ved hostels, at man kan få inspirerede rejseruter eller udveksler rejseerfaringer med andre fra hele verden, her var sprog også en spændende kombination. Vi har gennem rejsen mødt mange unge fra hele verden, og haft hyggelige samtaler, om det små til det store, især hvor modigt af mig som døv at ´færdes´ ude i verden, og netop denne kan irritere mig lidt, for det ærgrer mig at folk er så uvidne. Men hvordan kan det være anderledes for dem, de mærker ikke at det er belastende for mig at hele tiden blive mindet om at de ikke havde troet at en døv kunne rejse ude i verden, ligesom dem selv. For dem er det måske en førstegangsoplevelse at se en døv, og oven i købet opleve denne ude i verden. Men andre gange kan jeg være glad indeni, for så har jeg også vist at døve bare er døve og nøjagtige de samme som resten af befolkningen, med de samme rejseinteresserer, lyst og behov.
At leve og bo i en campingsplads er billigere end at bo på et hostels, hvis man rejser 2 eller flere sammen, og på den måde kan man også lave lækre middagsretter fordi det koster mindre at være på en campingsplads, hvor man alene eller med andre bor på hostels, som koster mere, og de fleste vælger at spise billigt og meget kedeligt: spaghetti med ketucup til, sådan meget enkelt, ellers dåsemad eller en anden billig løsning.
Det har vi ikke gjort meget af, vi har forsøgt at spise lidt varieret, men af og til kan det være svært for os, da det kræver et køleskab det meste af tiden, og så har de jo ikke groft brød eller den slags, så vi er godt nok meget trætte af hvidt brød.



…. De 5 uger på østkysten kom vi til at besøge blandet andet Byron Bay – en dyr by at besøge, og så var det ikke det værd. Surfers Paradise vil være bedre at besøge, selv om byen heller ikke siger mig så meget, det er nærmest kun stranden som trækker mig til Surfers Paradise, men stemningen er a ´la til Hollywood og Miami, og det var ligesom en gentagelse af dengang jeg var i USA.
Nimbin – hippiernes by – hvor vi fik oplevet nogle sjove typer, og så var vi teltnaboer til to stofmisbrugere, det er hvad vi tror, som lever af en kuffert.
Noosa – en hyggelig by, hvor man kan bruge et par dage til at slappe af og dase hen, samt nyde en dejlig strand, og en masse lækre huse.
Brisbane – hvor vi desværre kun besøgte meget kortvarigt, men vi orkede ikke en storby og vi havde ikke noget vi absolut skulle se, men mens vi var der, var det igen et møde med så mange asiastiske folk. De holder sgu til kun storbyer, vil jeg tro, for dem møder/ser jeg i Sydney, Melbourne og Brisbane, og ellers de ”store seværdigheder” rundt omkring. Brisbane er også en international studieby for unge.
Hervey Bay – der ikke var byen værd at besøge og der ER intet der, men det er kun fordi der er færgeforbindelse til Fraser Island, der i øvrigt anbefales. En sandø, med gode naturbesøg og sjove bilture på sande.
Airlie Beach – en lille strandby – som er hyggeligt, men man keder sig efter en dag. Derfra sejler man ude på whitsundays, og vi var på to dages sejeltur og se nogle strande og her så jeg virkelig en smuk strand, som hedder Whitehaven Beach. Man kan bare kun blive betaget af den! Vi fik set lidt af koralrevene ud fra Great Barrier Reef, men synes ikke at det var noget særligt, hvor et besøg ude fra Port Douglas, mere nordpå, ville være mere værd, hvilket vi også gjorde. Her havde vi kunne undværet en dag af de to dages sejletur, da vi alligevel var meget på båden, men fordelene var at vi kunne være med til at hjælpe til på båden og fik mulighed for at sove i en lille kahyt, men det var hedende varmt om natten at man nærmest ikke kunne sove så måske hjalp det ikke så meget.
Tully – selve byen ligner et udryddet område, at vi ikke ville sove der og i stedet fandt hsuly ved Mission beach, der hvor vi fik teltet ødelagt og oplevede voldsom regnvejr. Men vi var der, fordi vi skulle med til en riverrafting i Tully, som blev til en fantastisk oplevelse, hvor vi ikke bare fik en smule ekstrem oplevelse, men også fik set Tully River og dens natur.
Daintree – den nordligste del af østkysten, vi nåede til og det var for FUGTIGT til os, at vi faktisk kun var der en dag. Vi orkede ikke mere. Vi nåede at besøge Daintree Forest, og det var en fantastisk stor nationalpark, hvor vi fik set underlige træer.
Cairns – vores sidste stop og en by, vi godt kunne klare os i tre dage af slagsen, men vi endte med at være der i 4 og halv dage, fordi vi droppede flere dage i den fugtige Daintree. Cairns var også meget fugtigt, og byen er ikke så speciel, ud over mange forskellige ture ude til koralrevene og andre byer rundt i Australien.



Undervejs havde vi også stødt på nogle mindre byer, hvor de fleste så ud til at være dødssyge, men det er også derfor turister kun kommer til de byer, hvor der sker noget. Jeg har ikke oplevet byer som jeg bare skal besøge igen på østksyten, men holdt af den fede strandstemning, hvor der tit går mange unge og flotte halvlangthår fyre, især lyseblondt, med deres surfbræt eller skateboards. Det var vildt at opleve fra en højsæson, fyldt ned turister og australiere overalt til en begyndende lavsæson, hvor der kun er turister, man møder. Fra Sydney var det dejligt varmt, men efterhånden vi kom mere nordpå, blev det mere fugtigt og det var mere en klam varm.

… så blev det tid til vores nye og en kortere rejserute fra Darwin til Alice Springs, og derefter videre til Melbourne. Det blev til en helt anden australsk ´verden´, til modsat af østkysten med alle strandene og man havde kort adgang til alt, blev Darwin – Alice Springs´ 9 dages tur en fed tur. Her fik jeg mærket på en ægte australsk ørken, hvor der virkeligt var langt mellem byerne, og det var rødt, kobber og brunt overalt. Ingen strand. Men fantastiske rocks og klipper, hvor vi blev intoduceret til nogle fascinerede steder, b.la. Kings Canyon og Kakadu Nationalpark. Her var folk mere iført friluftstrøjer samt vandresko med uldsokker i, for at holde på sved. Varmen i midt Australien er et helt andet klima, og fra Darwin var det dog også fugtigt, men i Alice Springs var det så varmt, samt fik vi også et indtryk af hvordan aborginale-folk havde erobreret Australien, samt levet i det indtil de hvide overtog og de trak sig tilbage, men de er forsat rundt omkring, men de ønsker ikke at vise sig og de ønsker at vi skal respektere dem samt deres kultur og traditioner.



… Og vi må ikke glemme alle dyr, jeg har mødt under hele turen! Hjemmefra havde jeg været forberedt på at møde større krybdyr i forhold til Danmark, men det største chok var da jeg mødte store edderkopper i de rum, jeg skulle sove i. Efter edderkopperne blev fjernet, tog det mig en tid før jeg kunne sove. Ellers er jeg vant til at omgås med gekkoer ude på toiletter. Det har været en oplevelse sig selv at se andre og nye dyr, f.eks. pingviner og kænguruer og dingoer.

Det er ikke bare de steder, vi har besøgt, men også selv australske folk, den australske stemning f.eks. jul/nytår + Australians Day, at handle i supermarkeder, at kommunikere med dem og snakke med dem om deres land. Australiere er meget stolt af deres land (OK – alle er jo stolte af deres eget land) og de er rigtig flinke og MEGET hjælpsomme. Jeg havde ellers læst om det, men at opleve det selv, så synes jeg at de er mere hjælpsommere end jeg havde forventet. Det at vi selv har valgt at køre med en bil 5 uger har også medvirket til at vores tur har været mere flekisbel, i forhold til hvis vi havde rejst med bus eller tog, for så kunne vi selv vurdere hvad tid vi vil af sted, hvor længe vores pauser kan være og at ændre vores ruter undervejs. Det giver mere frihed, selv om det måske koster en smule mere, da bare at leje en bil hernede er ikke så billigt, men vi vil gerne betale ekstra, for den dejlige frihed, vi har fået og de ekstra og ´pludselige´ oplevelser, man får på vejen. Det får man også ved at rejse rundt med bus eller tog, men på andre måder.



… vores sidste destination var i Melbourne. Byen har overrasket mig. Den er faktisk fin, med gode muligheder at færdes rundt i, og da vi hjemmefra havde booket 5 dage i Melbourne, greb jeg chancen ved at kontakte to steder, der havde døve med at gøre. Jeg ville ellers have besøgt andre steder før, men da vores tur ikke var fastlagt, turde jeg ikke at lave aftaler med stederne, for jeg bryder mig ikke om at lave en aftale og så kommer jeg ikke. 5 dage i Melbourne var en dag for meget, så det var godt vi havde besøgt døvestederne samt booket en heldags tur til Philips island.


Jeg har engang sagt at jeg tror at jeg kun besøger Australien én gang. Dette er så ændret, dog vil jeg ikke vende tilbage om et eller tre år. Det skal vare flere år endnu, for jeg ønsker at have den der brændende lyst, ligesom inden vi skulle hernede lige før jul. Jeg vil gerne udforske mere i den australske historie og natur, og besøge mere i den vestlige side af Australien som også har så meget at byde på. Det vil jeg så glæde mig til.


Tak for denne gang. 



2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Fantastisk!!!

Klejs sagde ...

Eventyrligt... Vil også selv dertil.