tirsdag, februar 14, 2012

The last day

Vi lagde dagen ud på at besøge Victorian College for the deaf children, beliggende i syd for Melbourne. Det blev til to timers hyggelige rundvisning, hvor vi fik lov til at hilse på næsten alle eleverne på skolen. Skolen har pt. i alt 75 elever, og ligesom Danmark har de haft faldende antal elever, men det fede ved skolen, er at de ikke er bekymret. De tror på at skolen overlever og at flere elever kommer til, efter at de har prøvet hørende skoler.
Skolen har en café, som har åbent om mandagen og tirsdagen, hvor døve elever lærer at servere, bage kager, sælge, kommunikere med købere, at samarbejde, stå i køkkenet og m.fl, med den mulighed for at senere uddanne sig indenfor området efter endt skoleforløb. Det kan godt minde om Allehånde, bortset fra at det er et skoleprojekt, og Allehånde mere er et socialeprojekt under økonomiske støtte af det offentlige.

Vi har været dødtrætte i dag, og har bare sovet lidt i en lille park, ved siden af Victorian Bibliotek og bagefter gik vi en tur til Victorias Market, men de begyndte at lukke da vi kom, så vi gik til Melbournes Central indkøbscenter og gemte os for solen. Den har været virkelig fremme i dag og gjorde os rigtig sløve, og vi er også rigtig smadrede efter en dejlig dag i går på Philip Island, 130 km syd for Melbourne. Vi var b.la. i en chokoladefabrik, forbi en vinsmark og smagte på 6 forskellige vin med ost, brød og kiks til. Derefter til Nobbis kyst og nød en fantastisk udsigt og til sidst på en aftensseeing med pingsviner, hvor vi ventede på at de skulle komme fra stranden til sandet og de var bare så små. Det havde jeg ikke forventet.

Vi forlader Melbourne og dermed også Australien i aften, og for vores vedkommende bliver det godt at forlade Melbourne, fordi vi synes at vi har set rigeligt og at det er på tide at komme videre - men for mit vedkommende kan det måske være underligt at skulle forlade netop Australien lige nu, hvor jeg er ved at vænne mig til det hele. Nogle gange føles det som om jeg skal være her i et stykke tid, men 7 og halv uger er også meget. Jeg kunne godt forestille mig at vende tilbage engang, og opleve lidt mere, især på det vestlige egn og måske lidt rundtomkring. Måske kommer der et andet indlæg om Australien senere, hvis tiden er til det mens jeg forsat er på ferie.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

fortsat rigtig god tur..!!