lørdag, februar 11, 2012

VicDeaf

I sommers da vi lagde plan for vores ruter i Australien, havde vi 5 hele dage i Melbourne, og jeg tænkte at det kunne være sjovt at besøge nogle steder, der har noget med døve at gøre, og fik sendt mail ud til to steder. Begge har svaret tilbage, at jeg var mere end velkomne.

I går besøgte jeg og Mette ViCdeaf, det første sted, i East Melbourne, tæt ved Parlementet og Chinatown. VicDeaf er en 5 etagers bygning, hvor de første 4 etager er deres egne, og vi fik en ældre mand ved navn David, der kender vores egne Knud Søndergaard og Ole Faustrup. Han er selv meget engageret i sportsverden og arbejder indenfor hørekurverne og at sørge for at alting skulle være i orden. Det kan minde meget om DDI, men til en forskel, at vicDeaf har deres egne hørelokaler så de kan selv lave ørepropper og få taget høreprøver, så faktisk er det jo meget nemmere at kombinere med døvesporten samme bygning, så det ikke ender med kaos eller anskaffelse af hørekurverne hvis man gerne vil med til døvemesterskaber.
Der er en etage hvor der kun omhandler sport - en slags DDI - og så lokalt (ligesom fx. Døvania). De har et landsmesterskab i forskellige genre en gang om året. I Australien er det også sådan at interessen indenfor døvesporten ikke er så stor som før.
Ellers er stedet mere som et servicebureau, som arbejder på at informere døve om forskellige hjælpemidler og at kende til deres rettigheder, samt at henvende dem til de rette steder, at søge tolk og i forbindelse med at søge arbejde og den slags. David fortalte også at de har en ansat som sørger for at komme til to store huse som ligger ca. 20 km eller minutter fra Melbourne, og tjekker eller sørger for at dem, som bor i husene kan få lært at bo for sig selv, at lære handle ind, m.fl. Det minder meget om mit arbejde, og jeg ærgrede mig over at jeg ikke selv havde undersøgt mere på dette område hjemmefra, for så havde jeg gerne taget derud og evt. snakket med en af de ansatte om det pædagogiske arbejde i Australien og med døve.

Jeg er uddannet pædagog, men synes ikke efterhånden at det er nok. Jeg vil gerne videreuddanne mig - men er meget usikker på, hvad det skal være. Om det evt. skal være psykologien, jeg skal fokusere på. Jeg har altid interesseret mig for psykologien, men har bare ikke lyst til at arbejde i en klinik - men som min veninde sagde til mig, kan jeg jo bruge det til så meget andet, og evt. kombinere med mit nuværende arbejde, især med de unge, jeg har med at gøre.
Jeg har også brug for lidt inspiration - men har så ikke fået noget fra Vicdeaf. Det andet sted, som jeg skal besøge, er en college for døve, som kan besøges her. Jeg ved ikke om jeg får noget ud af besøget, men det er altid hyggeligt at besøge en skole i et andet land, og får indtryk af om undervisningen får på den samme måde som jeg har oplevet i Danmark.

Ingen kommentarer: