lørdag, december 11, 2010

11. december

Julefamilien fra det jydske.

Jeg har kun to rigtig gode venner, som har børn. De bor begge to i Jylland med deres familier. Jeg ser dem desværre for sjældent, og derfor skal en af dem med i min blog. I dag handler det om familiejul, og jeg har derfor stillet Elisa, Palle og Max et par spørgsmål om deres jul. Jeg er desuden fadder til den sødeste Max! Og jeg ville have et billede af familien, så Elisa var så sød at sende et familiefoto med.


Efter I har fået Max, fejrer I julen anderledes - eller er det dét samme, inden I fik Max?

Man fejrer julen helt klart på en anden måde. Vi tager udgangspunkt i Max. Julen er børnenes fest. Han skal forstå betydningen af hvad julen er, og at det ikke udlukket er gaveræset. Vores tempo er skruet helt ned, så vi sørger for at heller bage en eller to slagss småkager end at lave fem forskellige. Vi sørger for at gøre noget helt ekstra ud af advent. Foruden for adventsgave, laver vi noget sammen som familie. Vi snakker om nisser, julemænd, engle og jesusbarnet. Han er dog stadig usikker på hvad jesusbarnet skal gøre godt for i denne her sammenhæng, men det kommer nok.

Hvordan ser Max på jul?

Det er først nu at han som 3 årig har et mere klarere billede af hvad alt det halløj går ud på. Men som 3 årig er det mest gaver der tiltaler ham, klart nok, men han synes at det er fedt at vi hygger os sammen. Uden tv og computer. Der ved han at mor og far er mere koncentreret om ham.

Har I nogen faste juletraditioner?

Ikke så mange endnu, men vi sørger for at pynte op til 1. advent, have én kalender hver pr. mand, hygge os som familie hver advent og vores kalenderlys plejer at være noget utraditionel eller direkte grimme. Men vi synes kun at det er sjovt. Vi har besluttet at vi fremover skal spise risengrød tidligt i december måned for det er først nu, at Max synes det er lækkert. Vi fejrer juleaften på skift hos to hold bedsteforældre.

1 kommentar:

Klejs sagde ...

Hvor er vi søøøde!