onsdag, december 08, 2010

8. december

I dag har jeg valgt at putte et lille interview igen på bloggen, og denne gang har jeg valgt, at Olivia skulle få spørgsmålene. Jeg har erfaret, at Olivia ikke er vild med jul, og måtte vide lidt mere. Jeg tænkte på, hvilken retning Olivia tænker om jul, om hun ikke ønsker at holde jul eller hvordan hun kommer gennem december måned, hvis man ikke er så vild med jul men hele tiden bliver mindet om det, fordi det netop er overalt.

Læs interviewet med Olivia her;

Betyder det så at du ikke ønsker at holde jul? Eller hvordan kommer du gennem december måned?

Jeg holder skam jul, men kun på de officielle helligdage - nemlig juleaften, juledag og 2. juledag. Hvordan jeg kommer igennem december-måneden er en gåde hvert år for mig... Måske lukker jeg øjnene hver gang jeg ser julepynt? Måske vælger jeg bare at ignorere det? Måske... Ja.

Afholder det dig fra at deltage med til julefrokoster, indkøb af julegaver, julehygge eller andre jule-halløj? (og hvorfor vælger du det)?

Jeg deltager i julefrokoster, men det skyldes kun to ting. 1. MAD! 2. Social samvær. Juleindkøbbet bliver mindre hvert år. Jeg har faktisk bedt min familie om at IKKE købe julegaver til mig, men jeg køber stadig gaver til mine yngste søskende. I år har jeg tænkt mig at købe en fælles gave, så er der mindre stress og dankortet får ikke lov til at brænde i min lomme. Jeg takker oftest nej til julehygge, der ligger udenfor disse tre dage, jeg nævnte.

Har du alligevel en fast jul tradition selv om du ikke er vild med julen?

Fast tradition? Hmm, i hvert år bliver jeg lidt glad når jeg finder filmen 'Love Actually' på en af tv-kanalerne. Men det er mest grundet filmen er så sød, at den kan filmes i hele årets sæsoner!

Hvad er det værste ved jul?
 
Værst ved jul? At folk er så stressede at de glemmer at nyde hver dag, der går. At folk spilder mange penge på gaver. At folk bruger julen som en grund til at hygge.

Hvis du kunne bestemme selv, hvordan vil du have julen skulle være? (eller december måned?)

Julen burde da ikke findes. :) Ikke fordi jeg vil have at den skal fjernes, for jeg er også på en måde vant til det, men jeg synes også at vi burde have et mere afslappet forhold til jul.

Jeg opfatter julen som jeg opfatter Halloween, Valentines Day, påske, eller Thanksgiving for den sags skyld. Hvorfor har vi et behov for nogle dage at fejre et eller andet, som vi ikke engang tror på? Hvorfor kan vi ikke bare glæde os over hver eneste dag? Det er ikke så svært. (og heller ikke dyrt!)


Tak for interviewet, Olivia.

Hun har også skrevet om sine holdninger om jul på sin egen blog, og på den måde fandt jeg ud af at der var flere som ikke er så vild med jul. Jeg vidste godt at der altid er nogen som bare ææælesker jul, eller dem der ikke er vild med jul. Men der er bare ikke rigtig mange som står frem og siger at julen ikke lige er dem. For så bliver man let opfattet som en tosse, fordi man ikke elsker jul. Man forventer tit at de andre også skal holde af jul, fordi der altid er der og fordi de fleste holder jul.
Jeg tror egentlig, at de fleste holder jul fordi det er en tradition, ikke fordi de sådan selv vil gå op i det. Jul er der, og har altid været det så længe vi ved det.

Ingen kommentarer: