søndag, december 12, 2010

12. december

3. Adventsspeciale: Jul i USA

Fie og Mette B. har været der, men i dag sætter jeg fokus på Sofe, der i øjeblikker studerer på Galludet, en døveuniversitet i Washington D.C, USA. Jeg har været i USA tre gange, men aldrig i juletid, så jeg har stillet et par spørgsmål om Sofies jul i år. Kommer hun til at fejre jul alene? Hvorfor nævner hun Grichen?
Og desuden, så ligger der en lille julehilsen fra Sofie!

God læselyst!

Hvordan ser du på julen?

Jeg er selve Grinchen når det kommer til jul... Det er ved at være meget længe siden jeg rent faktisk har siddet og nydt julen. Den eneste dag i decembermåneden, jeg synes er meget hyggeligt, er den 25. december, hvor al julestress er ovre, og vi bare sidder sammen og sørger for en lækker frokost bord, som IKKE består af julemad. For julemad kan jeg heller ikke lide. Juleshopping er stressende.. Ja.. Hvad kan jeg sige.. Julen er overstået om 13 dage.. Yay (...Grinchen?)

Hvordan er julestemningen på Gallaudet? Og i Washington D.C.?

På Gallaudet er der ingen antydning af jul. Faktisk er der kun 1 sted hvor der er pyntet bare en lille bitte smule udenfor, og det er ikke et sted man lige lægger mærke til i første øjekast.. Det er dejligt at man kan få lov til at nyde december måneden i fred og ro! Alle er fokuseret på final papers og de kommende eksamener, og livet går som det plejer.

Jeg har faktisk ikke rigtig været ude i byen i december måned.. Tror jeg har prøvet at gemme mig i tryghedens plet i Washington DC. Men har dog lagt mærke til at de kære amerikanere gør meget ud af at pynte huset op med masser af julelys og snemænd og hvad de nu finder på.. Jeg kan bekræfte at det er lissom i film.. Jeg tør slet ikke at tænke på hvordan det ser ud i provinsen, hvor jeg har hørt at folk er endnu værre der!

Hvordan skal du holde jul i år? (og hvorfor det?)

Selve juleaftenen skal nydes i mit eget selskab. I San Francisco nemlig.. Mine forældre kommer først til USA den 28. december, så i år får jeg altså lov til at slippe for julestresset for alvor, hvilket er noget jeg glæder mig til. Men jeg er osse spændt på om jeg ender med at sidde og tude over hvor ensom jeg føler mig.. For det er første gang jeg skal holde jul alene uden gaver, uden julemad, og vigtigst, uden familie.. Kommer til at savne min familie uden tvivl.. Men det er så nok osse det.

Jeg ønsker jer alle en glædelig jul og godt nytår.


Glædelig 3. advent. Og tak for gaven, mor. Den er lækker!

1 kommentar:

Emilie Mahler sagde ...

Rigtig fedt at du laver interviews med andre ;) Ser mere frem til det.