onsdag, december 22, 2010

22. december

Julemad

Om to dage sidder vi allesammen (OK - ikke alle, men næsten da) og spiser julemad og fejre at det endelig er juleaften. Mig bekendt, så spiser vi ikke det samme allesammen. Nogen elsker bare julemad, nogen gør ikke. Nogen vil hellere nyde julemad end at få gaver. Jeg spørger derfor Jais og Simone om deres yndlings- julemad og hvad de får til juleaften.

Hvad er dine julemad-favriotter og hvorfor?

Simone: Min yndlingsjulemad må simpelthen være min more hjemmelavet karrysild, som er fast inventar af vores julefrokostbord. Hvis vi ser bort fra sildene, er det hele hjemmelavet, num num. Cremefraishe med tilpas meget karry, lidt sennap og andre hemmelige krydderier i. Samt hakket æg i og toppet med karse, mhmm..

Jais: mad juleaften er and m tilbehør - selvfølgelig!!! hvis julefrokoster tæller m, så blir det røget ål m røræg :P

Hvad spiser I til juleaften - og hvorfor?

Simone: Hvis vi er hos mine bedsteforældre juleaften, har jeg altid været glad for deres lækre møre andesteg (på trods af at jeg ikke bryder mig generelt særligt meget om julemad). Jeg er mere en der nyder julen end jeg går op i maden, da det ikke lige står højest på favoritmadlisten. Men hjemmebag er absolut ikke til at klage over. Især ikke min mors families traditionelle småkager med mørkt chokolade og hakkede mandler.

Jeg vil lige tilføje at jeg faktisk ikke bryder mig særligt meget om julemad i det hele taget, idet jeg ikke er særlig vild med svinekød, dvs. flæskesteg er helt udebatteret :) Søde kartofler, rødkål og det der er også no-go. Men... Ris'a'la'mande er jeg endeligt blevet vild med :)
Jais: juleaften spiser jeg altid and, rødkål, sovs, svesker, brune og hvide kartofler. aaaaand remember risalamande!!! :D

Det ser ud til at hos Jais og Simone fås der and til juleaften. Det spiser jeg og min familie selv ikke, undtagen min far. Han elsker and, men det gør resten af familien ikke, så han må nøjes med andre julemad. Jeg får til gæld flæsksteg med kartofler, brune kartofler, brun sovn, rødkål. Personligt glæder jeg mig til at få julemad i år, da det altid smager så godt, samt så plejer jeg ikke selv lave traditionelle julemad hjemme, så det at spise hos andre, er bare toppen.

Hvad med jer? Hvad spiser I til juleaften? Også and eller flæskesteg? eller får I helt noget andet?

Ingen kommentarer: