lørdag, december 18, 2010

18. december

Jul i udlandet

I dag handler det om at holde jul i et andet sted, end traditionalt og trofast i Danmark. Gennem de seneste ti år er det efterhånden begyndt at være IN at holde jul udenlands, om så det er skiferie med familien, charterferier i de karantiske øer eller andre steder. Folk er begyndt at gøre det fordi så man slipper for at stresse sig rundt for at gøre julen godt for de andre mennesker, ved at købe dyre gaver, handle ind til forskellige mad og kød, så alle kan få hvad de kan lide.
Jeg har også læst nogle artikler hvor ældre har skrevet om deres fantastiske jul i udlandet hvor de opholder sig i et varmt land, i det tempo som passer til dem og ikke så krævende.
Jeg har derfor spurgt Inge-lise, min "fjern"- kollega om hendes udlandsrejse her i julen. Hun er netop rejst i nat, og er væk i omkring ti dage.

Du rejser til udlandet i julen. Hvorhen og hvorfor?

havde bare lyst til det, da ingen binder mig at blive i dk i julen. rejser til maldiverne.

Har du prøvet det før?

har prøvet det med at rejse væk i julen for mange år siden.

Hvem rejser du med - og hvorfor denne (disse) person(er)

rejser med en veninde, hun har heller ingen som binder hende at blive her i dk.

Holder I jul på ferien - eller bliver det en anti-julet ferie?

vi udveksler en julegave ( spil) allerede d 19 dec. ellers nyder vi bare varmen og badeturene.

Har I lagt faste planer for hvad der skal ske på ferien?

julegave ca d 19 dec, ellers intet.

Er det noget du kan anbefale andre om at rejse væk i julen?

vil sige at det er op til folk selv om at fejre julen i udlandet eller i dk.
 
 
Jeg har selv været i Furteventura i julen 2006, sammen med min mor og lillebror og kan sige at det var en dejlig og anderledes jule-oplevelse, at ikke være i Danmark juleaften. Dengang nød vi alle at være i varmen, at svømme i poolen juledag, at gå ud og spise juleaften uden at det hele skulle dreje sig om jul. Jeg tror at det er meget forskelligt hvad folk vil sige eller opleve. Nogen er så tradionelle, at de ikke kan drømme sig væk fra dansk jul, nogen vil udfordre sig og prøve nyt.
Jeg gør det gerne igen. Det handler bare at gøre det, man har lyst til.
 
 
Hvad med jer? Har I selv prøvet det? Vil I kunne undvære dansk jul og rejse væk?

Ingen kommentarer: