tirsdag, december 21, 2010

21. december

Jul på andre måder

Om tre dage er der juleaften, hvor vi spiser ægte julemad, ris la mande, hygge sig i familiens skød og bytte gaver. Det er kun dét, jeg kender til. Jeg har ikke prøvet andet, undtagen at rejse væk i juletiden, men da fejrede vi da lidt jul.

Hvordan er det, andre holder jul. Dem, der ikke er danskere. De spiser jo ikke svinekød, og deres jul fejres på andre måder. Derfor har jeg spurgt Bilal der kommer fra Pakstaian og Bilge, der er fra Tyrkiet, om hvordan de fejrer december og jul.

Hvordan ser du på dansk jul når du ikke er født dansk?

Bilal: Jeg synes at det ser ud spændende i dansk jul, fordi det skaber spænding i familie og får gave..Fedt det findes dansk jul

Bilge: Jeg syntes at det ser meget hyggeligt ud når jeg ser på dansk jul. Jeg fødte her i Danmark og opvokset her så føler jeg at jeg har fulgt med, men mit opvokset,jeg har ikke holdt juleaften sammen med min familie. Selvf. jeg var lidt misundelig da jeg kom tilbage i skole efter juleferie, de talte meget om hvad de har fået julegaver.
Men nu har jeg levet sammen med en dansk kæreste og 2 drenge. defor syns jeg at de skal ikke opleve som mig. de skal være glad når de er tilbage i skole efter juleferie.



Holder du alligevel advent, deltage med til julefrokoster, diverse julehygge eller ser julekalender? og hvorfor / eller hvorfor ikke?

Bilal: Jeg holder aldrig med advent, julekalender, fordi det interesserer mig ikke og så tror jeg at min forældre aldrig har snakket eller gjorde det med mig da jeg var barn.. Men jeg deltager i julefrokoster for venskab skyld selv om jeg ikke kan se noget specielt ved julefrokoster, synes at det ser ud som middag for venskab:)..
 
Bilge: Vi holder juleaften, gør det for min børn glad.de får også advents gave., jeg syns det var så hyggeligt når jeg skal til julefrokost sammen venner/veninder og kollega´er


Hvordan holder du jul når det er juleaften?
 
Bilal: Vi holder ikke rigtigt jul fordi vi ikke spiser skinke og så spiser vi and, og ingen gave i 24.december og så holder vi ikke pynt for jul..

Nu holder jeg juleaften med min god venner der ikke holder juleaften:)..

Bilge: Vi holder alligevel juleaften for min børn,s skyld, jeg føler mig dansk nu,selvf. min fmilie kom fra Tyrkiet. Jeg ser ikke julekalender,men det gør min drenge :D Hvis jeg har ik børn, jeg ved ik hva jeg skal lave juleaften...



Så blev det alligevel ikke helt Udansk jul for dem begge. De holder lidt jul på en eller anden måde, fordi de jo er opvokset i Danmark, så det er en naturlig ting at være del af den danske tradition.
Skal du selv holde en anderledes juleaften i år?

Ingen kommentarer: