tirsdag, december 14, 2010

14. december

Den alternative julefrokost

Hvad i alverden får man at spise til ved julefrokoster, når man er vegetar? Jeg har altid haft svært ved at kunne forstå at folk kan lave mange lækre retter uden kød, for jeg ææælsker kød, og foretrækker mad med kød. Og så oven i købet, så kan jeg godt lide at der er frikadeller, leverpostej, laks, sild, fiskefilter, m.m ved traditionelle julefrokoster.
Jeg kan naturligvis spise retter, med lidt kød eller overleve et par dage uden kød, men at være vegetar, det bliver jeg helt sikkert ikke..

Men da jeg skulle til julefrokost sammen med Døvania-slænget, og det blev hos Bo. Bo er vegetar, så han valgte naturligvis at servere en vegetar julefrokost. Jeg har hele ugen op til julefrokosten spekuleret over, hvad man mon fik hjemme hos ham. Diskuterede kort med Mejdal, om det evt. kunne være bulgarsalat, ris, bønner... men der tog jeg fejl og det blev en meget behagelig oplevelse.

Bo serverede i alt 15 forskellige småretter, i form af;

 1. Rugbrød med æg
2. Acavordo og tomater
3. Humus


4. Røgbrød med kartofler & mayoasine
5. Stor champiogn med en eller andencreme
6. Lille flutes med hakket oliven med hvidløg, løg og diverse mad i


7. Soya pølse (tror jeg at det er. kan ikke huske det, men det er ikke kød)
8. Quinche (ved ikke hvordan de staves, men de smager som kylling men er ikke kød) med tomater til


9. Tartelet med grønsager til
10. En blanding af kartofler, løg, forskellige mad som godt kan ligne leverpostej.


11. Rugbrød med varm gedeost


Ostbord med tre forskellige ost plus flutes
12.den gullige er en chili ost
13. den i midten er en almindelig brie
14. den til venstre ved jeg ikke hvad den hedder, men a´la brie også


15. Den traditionelle ris´la´mande med kirsebær sauce til



Det var en rigtig dejlig eftermiddag, og vi blev popmætte! Godt selskab, grin, snak, mandel-konkurrence hvor Visholm vandt. Øv.

4 kommentarer:

S I M O N E J U L I E sagde ...

For fanden, det er da num!

Klejs sagde ...

Ville godt have været med der!

Maiken sagde ...

Uh sådan en julefrokost ville jeg godt hsve!

christina sagde ...

Så må I måske bestille Bo til at lave jeres julefrokost til næste år? :)
Retterne var lækre, til min EGEN overraskelse.